goede zaken met 'confectie naar maat'. Bij de klant thuis werd uit beugels om auto's die niet goed op de handrem stonden, tegen te Na verloop van tjjd begonnen de bewoners van het platteland steeds meer de stad te ontdekken als winkelstad, hetgeen mede mogelijk gemaakt werd door beter openbaar vervoer en later, eigen vervoer. De klandizie van de boeren en tuinders op het platteland nam langzaam maar zeker af. De drie of vier pakken die Jan aan de klant toonde konden niet op tegen de volle rekken van onder meer C&A. Hij wist nog wel wat oudere klanten te behouden maar de jongere generatie ging zijn eigen weg. Hij deed nog een aantal jaren een bundel stalen de stof uitgezocht. Hij nam vervolgens de klant mee naar een herenco nfe ctie fa briek aan een van de grachten in Amsterdam. Daar werd de maat van de klant genomen, waarna het pak na een paar weken werd afg eleverd. Soms moest de klant nog een keer naar de fabriek om te passen. Immers, de lichaamsmaten van zijn klanten weken nogal eens af en toonden de sporen van noeste arbeid. Jan ha d het er maar dru k mee, voor ee n kl eine om zet moest h[j veel moeite doen. Zo zat h[j op een dag in Amsterdam met Piet van Kessel, de elektricien, bi j de W esterkerk in Amsterdam koffie te drinken na een bezoek aan een herenco nfe ctie fa brie k. O ok dochter Ria was mee om inkopen voor de winkel te doen. De M orris M ajor, de opvolger van de Ford, stond geparkeerd aan de Prinsengracht. O p de gracht ontstond een oploopje. Ze gingen eens kijken wat er aan de hand was. Er werd een auto uit het water getakeld. Een groene M orris "Barst, dat lijkt jouw auto wel, Jan", zei Piet van Kessel. Piet had gelUk. De kades van de grachten waren nog niet voorzien van houden. M et de Mo rris is het nooit meer goed gekomen. Jan Pijnappel 47

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2011 | | pagina 48