De F ord kwam na de oorlog goed van pas. Toen de oudste dochter
Ria na de Mulo in 1946 in de zaak kwam was de winkel zo goed als
leeg. J an had in de oorlog bijna zjn hele voorraad bij zjn klanten
ingeruild voor voedsel. O m de voorraad aan te vullen reed h ij
geregeld met zjn Ford naar Twente en ook wel Zeeland.
"punten" genoemd). Naast de
hij zo'n briefkaart waarop vaak alleen maar stond: 'een pak voor
Klaas, 1.82'. Hij ging dan met drie of vier pakken in de aangegeven
46
bergruimte te verkrijgen. Als de Ford op topsnelheid (60 km per uur)
door het dorp snelde had h ij veel bekijks. De naam vliegende
doodskist was al gauw algemeen bekend.
O mdat het veel moeite kostte om b ij Jansen en Tilanus in
Vriezenveen ondergoed los te krijgen beproe fd e hij zjn geluk in
Hulst. Daar bevond zich de fa briek van Lockeveer die heel goed was
in de fabricage van ondergoed. Als J an daar was gebruikte hij, als
fervent roker, de gelegenheid om belastingvrije Belgische sigaretten
in te slaan, met slo ffe n tegelijk. Dat kwam hem als smokkelaar nog
eens op een flinke boete te staan. Op weg naar huis werd hij door
de douane klemgereden. De sigaretten werden in beslag genomen.
Dat was nog het ergste.
Als J an thuis kwam met zijn auto vol textiel ging dat als een lopend
vuurtje door het dorp. Al heel snel stond er een rij huisvrouwen voor
de winkel met de punten in de aanslag (er was distributie en veel
schaarse goederen waren op de
bon; om onnaspeurbare reden
werden
textielbon nen
punten die nodi g waren moest
voor de goederen ook betaald
worden.
Na de oorlog pakte Ja n zijn
activiteiten van voor de oor log
weer op. Hij bezocht met zijn vliegende doodkist boeren en tuinders
in de Schermer, de Beemster, de Starmeer, de Egmondermeer en
Langedijk. Hij verkocht daar voornamelijk pakken. Bij zijn klanten liet
hij aan hem geadresseerde briefkaarten achter. Regelmatig ontving
maat, rekening houd end m et m elkers tijd, op pad. Meestal werd de
koop gesloten. Hij kende zijn klanten.