Jaargang nr. 24 2010
Goede vaarverbinding
Een tweede voordeel was dat Bakkum een mooie verbinding
gekregen had met het buitenwater. In de 17e en 18e eeuw waren de
wegen slecht en het vervoer over water in vergelijking prima. Maar
de doorwaadbare plaats in Limmen gaf nu toch problemen. Ook
daar werd uitgediept en verbreed dus moest daar een brug komen.
Die brug moest hoog genoeg zijn om de schippers te kunnen laten
passeren. Ook even verderop waar de vaart de Uitgeesterweg
doorsneed, moest een hoge brug komen. Die brug noemen wij tot
op de huidige dag de Hogebrug.
Pal naast de Limmervoort, aan de zuidelijke oever en ten westen
van de brug, bouwde men een café dat tevens dienst deed als
beurtvaarthuis voor de schippers.
Omdat er veel boten met schelpen op weg naar de kalkbranderijen
gebruik maakten van de vaart noemde men hem Schulpvaart. Maar
in mijn jeugd (jaren '30) bleven wij de vaart gewoon Limmervoort
noemen, ook al had die naam niets meer met "doorwaadbare plaats"
te maken.
In die jaren dertig waren er vaak warme zomers en wij zochten dan
verkoeling in de Limmervoort. Waar de vaart door het land van
28