Jaargang nr. 24 2010 Goede vaarverbinding Een tweede voordeel was dat Bakkum een mooie verbinding gekregen had met het buitenwater. In de 17e en 18e eeuw waren de wegen slecht en het vervoer over water in vergelijking prima. Maar de doorwaadbare plaats in Limmen gaf nu toch problemen. Ook daar werd uitgediept en verbreed dus moest daar een brug komen. Die brug moest hoog genoeg zijn om de schippers te kunnen laten passeren. Ook even verderop waar de vaart de Uitgeesterweg doorsneed, moest een hoge brug komen. Die brug noemen wij tot op de huidige dag de Hogebrug. Pal naast de Limmervoort, aan de zuidelijke oever en ten westen van de brug, bouwde men een café dat tevens dienst deed als beurtvaarthuis voor de schippers. Omdat er veel boten met schelpen op weg naar de kalkbranderijen gebruik maakten van de vaart noemde men hem Schulpvaart. Maar in mijn jeugd (jaren '30) bleven wij de vaart gewoon Limmervoort noemen, ook al had die naam niets meer met "doorwaadbare plaats" te maken. In die jaren dertig waren er vaak warme zomers en wij zochten dan verkoeling in de Limmervoort. Waar de vaart door het land van 28

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2010 | | pagina 29