Jaargang nr. 22 2008
15 coupletten waarvan wij op school niet verder kwamen dan het eerste en het zesde
couplet.
Ons oude volkslied zou overigens ook niet meer kunnen in deze tijd. Het zou
racistisch klinken omdat hier nu zoveel mensen van vreem- de herkomst wonen, die
zich echt goede Nederlanders voelen, en door dat lied buitengesloten worden.
Neerlands bloed is duur
Omdat ik nog heel goed weet van de verwisseling, ging mijn gedachte weer terug
naar hoe wij als kinderen daar mee omgingen. Ik was een jochie van 9 jaar en had
zelf nog niet een echte mening over dat soort zaken. Ik moest het dus hebben van de
grotere jongens, en reken maar dat die er wel een mening over hadden. Omdat die
meningen nogal ondeugend waren beleefde ik daar heel veel lol aan.
Spot was er altijd wel, ook het oude volkslied liep deuken op. Zo herinner ik me dat
de jongens zongen "wie Neerlands bloed in een potje doet; en zet het op het vuur; hij
blijft er bij dat het niet over- kookt want Neerlands bloed is duur".
Maar toen het Wilhelmus kwam werd het nog veel erger. Wij vonden het 'n
onvoorstelbare flut tekst, wat een onzin oordeelden wij toen. Dat Duitse bloed en dan
nog die Spaanse koning. Nee, dat liedje vonden wij toen niet van smetten vrij.
De grotere binken stonden al meteen klaar om dat liedje eens een aanvaardbare
tekst te geven. Het werd een zeer ondeugende tekst: "Wilhelmus van Nassouwe
scheet in zijn vaders hand; hij zei dat moet je bewaren, das goeie mest voor't land".
Natuurlijk was dat heel erg lelijk van die jongens, maar wij vonden het prachtig en
voor ons waren die binken dan ook ware heiden, toen zij voor de ambtswoning van
de burgemeester uit volle borst hun eigen tekst zongen.
Ons dorpsleven
Nu ik toch met mijn gedachten in de jaren '30 verkeer, kan ik meteen wel even de
sfeer in die jaren weergeven.
53