Jaargang nr. 19 2005
groot succes aan de vliegtuigindustrie Fokker. Dat waren gouden tijden voor de NV
Fokker maar ook voor de KLM, als belangrijke afnemer.
Fokker overleed in 1939, maar zijn fabriek maakte na de 2e wereld oorlog een snelle
doorstart.
De landing in Limmen
Ik zal 9 jaar oud zijn geweest en nog steeds gek op avonturen. Hoewel ik inmiddels
wel besefte dat een verzoek aan over- vliegende kistjes "om even te landen' geen
succes zou hebben. Het was in april en zoals dat soms gebeuren kan: het zonnetje
scheen uitbundig.
Boven de weilanden duikelden de weidevogels ter bescherming van hun eieren of
jongen. De Ag bestond niet en rond het Limmer-Die heerste volmaakte rust.
Maar wij kinderen waren op school met de rekenles bezig en had- den derhalve niet
gemerkt dat er in de namiddag van die mooie april boven ons dorp een twee-
dekkertje in nood verkeerde.
Of de piloot geen benzine meer had of dat een defect aan de motor de oorzaak was,
weten wij nog steeds niet; en dat zullen wij nooit weten want dat bleek "militair
geheim" te zijn. Ons vaderland is dus waarschijnlijk een groot aantal uren in gevaar
geweest!
De agent van politie Koekoek was een betrouwbaar en oplettend wetsdienaar. Hij
zag hoe de piloot alles in het werk stelde om zijn toestel in de lucht te houden, maar
begreep tevens dat overmacht de onfortuinlijke aviateur noodlottig zou worden. Zijn
scherpe blik volgde de capriolen van het inmiddels aan de zwaartekracht
overgeleverde toestel en hij begreep dat het in het water van het Limmerdie of in de
buurt daarvan moest neerkomen.
Zoals dat een plichtsgetrouwe agent van politie betaamt spoedde bij zich spoorslags
derwaarts en zag hoe de piloot er in
26