Jaargang nr. 19 2005 groot succes aan de vliegtuigindustrie Fokker. Dat waren gouden tijden voor de NV Fokker maar ook voor de KLM, als belangrijke afnemer. Fokker overleed in 1939, maar zijn fabriek maakte na de 2e wereld oorlog een snelle doorstart. De landing in Limmen Ik zal 9 jaar oud zijn geweest en nog steeds gek op avonturen. Hoewel ik inmiddels wel besefte dat een verzoek aan over- vliegende kistjes "om even te landen' geen succes zou hebben. Het was in april en zoals dat soms gebeuren kan: het zonnetje scheen uitbundig. Boven de weilanden duikelden de weidevogels ter bescherming van hun eieren of jongen. De Ag bestond niet en rond het Limmer-Die heerste volmaakte rust. Maar wij kinderen waren op school met de rekenles bezig en had- den derhalve niet gemerkt dat er in de namiddag van die mooie april boven ons dorp een twee- dekkertje in nood verkeerde. Of de piloot geen benzine meer had of dat een defect aan de motor de oorzaak was, weten wij nog steeds niet; en dat zullen wij nooit weten want dat bleek "militair geheim" te zijn. Ons vaderland is dus waarschijnlijk een groot aantal uren in gevaar geweest! De agent van politie Koekoek was een betrouwbaar en oplettend wetsdienaar. Hij zag hoe de piloot alles in het werk stelde om zijn toestel in de lucht te houden, maar begreep tevens dat overmacht de onfortuinlijke aviateur noodlottig zou worden. Zijn scherpe blik volgde de capriolen van het inmiddels aan de zwaartekracht overgeleverde toestel en hij begreep dat het in het water van het Limmerdie of in de buurt daarvan moest neerkomen. Zoals dat een plichtsgetrouwe agent van politie betaamt spoedde bij zich spoorslags derwaarts en zag hoe de piloot er in 26

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2005 | | pagina 27