Jaargang nr. 19 2005 Vliegtuigen boven Limmen Toen ik een kleuter was, stond ook de luchtvaart nog in de kinderschoenen. Als er een vliegtuigje boven Limmen verscheen en dat kleine'open kistje' over ons huis vloog, stond ik op het erf te roepen naar de piloot: "Vliegmesieneman, mag ik mee rije?' Dat nauwelijks 75 jaar later Schiphol dag en nacht wordt bestookt met telefoontjes door de mensen die last hebben van over- vliegende vliegtuigen, kon toen niemand bevroeden. Wij waren toen verzot op het geluid van de overvliegende tweedekkertjes. De vliegtuigjes die toen over gingen waren meestal "Koolhovens" Frits Koolhoven was een zeer bekwaam techneut die bij de Maatschap voor de Luchtvaart terecht gekomen was en in Soesterberg zijn eerste vliegtuigje bouwde. Dat was de FK 1, dat hij "Heidevogel" noemde. Later nam Koolhoven de Nationale Vliegtuig Industrie over en onder de nieuwe naam "Koolhoven Vliegtuigen" bouwde hij diverse typen, zoals lesvliegtuigen, militaire vliegtuigen en sportvliegtuigen. De ouderen onder ons kennen de tweedekkertjes nog wel die bij mooi weer PERSIL en andere zeep- merken in de lucht schreven. De fabriek van Koolhoven stond op het vliegveld Waalhaven in Rotterdam en in de meidagen van 1940 maakte een Duits bombardement korte metten met de fabriek. Zij gooiden hem volledig in puin. Koolhoven is kort na de oorlog overleden. De andere Nederlandse luchtvaartpionier, Anthony Fokker, had in 1910 reeds zijn eerste vliegtuigje gebouwd, de "Spin' Hiermee vloog hij een rondje om de grote kerk van Haarlem. Fokker begon in 1912 in Berlijn een vliegtuigen fabriek en voorzag de Duitse weermacht van vliegtuigen in de oorlog van '14-'18. Na die oorlog keerde hij in Nederland terug en begon hier met 25

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2005 | | pagina 26