Jaargang nr. 18 2004 Rijksstraatweg in Lirnmen een tramrails te leggen om daarover met een tram de verbinding te onderhouden tussen de twee belangrijkste steden van onze provincie: Haarlem en Alkmaar. In 1896 importeerde de fotograaf Zimmerman de eerste auto in Nederland. Het was een 1 cilinder Benz met een vermogen van 5 pk die 20 km per uur kon halen. Het waren toen nog hebbe- dingetjes voor rijke sportieve jongens, en Zimmerman ging de geschiedenis in als de eerste Nederlandse automobilist. Maar hij kreeg al heel snel gezelschap op de weg. Aangemoedigd door het succes van Benz begonnen op talrijke plaatsen de techneuten te sleutelen. In 1897 waren het de gebroeders Eysink die de eerste in Nederland gemaakte auto op de weg brachten. Daarna kwam Spijker met een juweeltje van een auto. De firma Spijker was rjtuigbouwer en ter gelegenheid van een rijtuig tentoonstelling in het Paleis voor Volksvlijt in Amsterdam stuurde Spijker zijn goednieuwe auto in. Dat was inderdaad een enorme verbetering: geen stuurknuppel, zoals Benz en Eysink hadden, maar een stuurwiel. Ook was de bolide voorzien van luchtbanden. De auto stal de show, die eigenlijk bedoeld was voor de, eveneens door Spijker gebouwde, Gouden Koets. De bevolking van Amsterdam had het geld bijeen gebracht voor de bouw van een koets. Die koets zou Wilhelmina krijgen als zij in 1898 de troon ging bestijgen. De koets was er tentoongesteld om door de goede gevers bewonderd te kunnen worden nog voor de koningin er zelf in zou rijden. De kroning Maar het volk van Amsterdam kreeg waar voor zijn geld. De prachtig in het zonlicht blinkende koets oogstte volop bewondering. Het was immers alles goud wat er blonk Emma had met haar goodwilltocht door de provincies en steden van het land bereikt wat haar voor ogen stond. Haar dochter kon door het volk worden aanvaard als hun koningin. Wilhelmina was jarig op 31 augustus en op die dag in 1898 werd zij 18 jaar, meerderjarig dus en niets stond haar meer in de weg om de troon te bestijgen. Dank zij Emma bestaat Oranje nog 14

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2004 | | pagina 15