Jaargang nr. 18 2004
was, na schooltijd. Het schoolhoofd moest een nieuw Leerplan maken en dat vóór 1
maart bij het college van B&W inleveren. Een afschrift hiervan moest worden
gezonden aan de Inspectie.
En dat zag er goed uit. In mooie bewoordingen en prachtig hand- schrift gaf het
hoofd Jansen gestalte aan de opdracht een Leerplan te maken. In nuttige
handwerken begon hij met de kinderen van de je klas, hij liet ze breien. De tweede
klas mocht een proeflap maken. Hoe hoger de klassen hoe moeilijker; b.v het breien
van een borstrok, letters en cijfers enz.
Er waren 4 lokalen met in totaal 162 leerlingen. Het schoolgeld bedroeg: voor het
eerste kind uit een gezin 20 cent; het tweede en volgende 10 ct. per maand.
Minvermogenden de helft, en onvermogende waren vrijgesteld.
De pastoor en de aannemelingen
De kindertjes van alle gezindten zaten in volmaakte harmonie samen in de
schoolbanken. Rooms of Protestant, dat was geen probleem; voor allemaal was twee
en twee vier en schreef je visch met ch op het eind (toen nog).
Maar pastoor klaagde dat de kinderen die hij voorbereidde op hun plechtig
aannemen, en ze daarvoor bij zich in de kerk liet komen, vaak te laat kwamen.
Wat was n.l. het geval: Als de kinderen twaalf jaar oud waren kregen ze
godsdienstonderwijs als voorbereiding op hut plechtig aannemen. Dan mochten ze
onder schooltijd eerder weg want pastoor had zijn tijd daarop ingesteld.
Helaas gebeurde het wel eens dat de kinderen te laat op de lering kwamen en dan
werd pastoor Scholte narrig. Hij reageerde zich dan af op de kinderen en die
brachten hun ongerief mee naar huis.
Op hun beurt zochten de vaders de voor het onderwijs verantwoordelijke wethouders
op, en die brachten hun klacht mee naar de B&W vergadering. Maar nee, dat hielp
weinig. De burgemeester had geen begrip voor de klacht. En zo kwam die terecht op
de raadsvergadering. Alle raadsleden waren het er over eens
11