Jaargang nr. 16 2002
kon de maatschappij echter niet verschaffen.
Veel vervoer gaat per bodediensten of vrachtrijders en de beide
schippers van Limmen doen ook belangrijk werk. De gemeente
ontving op het Stet 260,40 aan zgn. stetgelden (als indicatie
voor hoeveelheid vracht: de opslag per dag, later de overslag van
10 m3 mest kostte 25 et., zand 15 et.).
Verder geeft het gemeentebestuur aan dat de talrijkheid van de
grintwegen haar belet, ze allen in goede staat te onderhouden.
Het schoolbezoek is goed, al vindt het bestuur dat de 6 weken verlof voor
veldarbeid, die men met de aardbeientijd samen laat vallen, een
ongunstige invloed hebben op de resultaten. Het 4 maanden durende
herhalingsonderwjs in de winter, wordt door tekort leerlingen gevolgd: 7
jongens en 2 meisjes.
De coöperatieve boerenleenbank bestaat sinds 1903. Ook niet-
landbouwers worden als leden aangenomen. Het geld dat gedeponeerd
wordt is vooral 'geldbelegging', werkelijke 'spaargelden' komen nauwelijks
voor. Aan 'middenstanders' was eind 1907 7980,- in voorschot gegeven,
vermeerderd in 1908 met 3115,-. Terugbetaald werd 3915,-, zodat
eind 1908 7180,-uitgeleend was.
Omdat de meeste bedrijven in een primitieve toestand verkeren, en er
weinig ondernemers zijn, vindt het gemeentebestuur het niet nodig om de
categorieën afzonderlijk te behandelen. Om die reden worden ook de
industriële en de handeldrijvende ieder in één groep behandeld.
Onder de industriële middenstand worden dan opgesomd één
wagenmaker, vier timmerlieden, twee schoenmakers, twee smeden, twee
slagers, een molenaar, (maar liefst) acht bakkers en een rijwielhersteller
die tevens horlogemaker en -reparateur is.
De smeden oefenen als nevenbedrjf de rijwielhandel en herstellingen uit,
ook handelen zij in en herstellen zij kachels. Enkele bakkers zijn ook
banketbakker, anderen tuinieren en boeren er bij.
35