Jaargang nr 15 2001 Maar het kwam tenslotte toch nog goed en gedurende een aantal jaren werd de dienst tussen Haarlem en Alkmaar redelijk goed onderhouden. Er lag enkel-spoor en dus moest er op verschillende plaatsen een wissel en uitwijkspoor komen. Ook in Limmen was een wissel en een uitwijk spoor, nabij wat nu restaurant Gastronoom is. Erg winstgevend zal de onderneming misschien niet zijn geweest, want er werd vaak van eigenaar gewisseld. Toch is de tram blijven rijden tot 1923. De rails is blijven liggen tot in 1932 de weg werd verbreed. Toen werd de rails opgebroken en de weg gereconstrueerd en helemaal vernieuwd. De mobilisatie Op 31 juli 1914 werd in Nederland de mobilisatie afgekondigd. Dat had vérstrekkende gevolgen want de mannen werden onder de wapenen geroepen en dat had natuurlijk economische stagnatie tot gevolg. Voeg daarbij de verhoogde uitgaven voor de landsverdediging en je begrijpt dat het magere jaren zouden worden, en dat werden het ook. Wat was er eigenlijk aan de hand: Oostenrijk-Hongarije was in die dagen een machtig rijk en zijn heersers hongerden naar meer macht. Zij hadden al grote stukken van de Balkan aan zich onderworpen en na Bosnië-Herzegovina dreigden ze ook Servië in te nemen. Maar in Servië waren nationalisten al beducht voor een Oostenrijkse overheersing en zij grepen hun kans toen in de zomer van 1914 de troonopvolger van Oostenrijk, Frans Ferdinand een officieel bezoek aan Sarajevo bracht. Met moeders aan zijn zijde reed de waaghals in een open koets door de stad. Heerszucht, hoogmoed en domheid gaan vaak samen, dat zou de toekomstige aartshertog ervaren. De samenzweerders hadden een goed plan bedacht om aan de heerschappij van hun vijand een einde te maken. De Serviër Princip schoot de vorst en zijn vrouw dood toen de koets hem passeerde. 51

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2001 | | pagina 52