Jaargang nr 15 2001 Het lijkt dan verwonderlijk om in de raadsnotulen van 1918 te lezen dat het raadslid Dekker vroeg: wanneer er nu eindelijk eens met de Kerkweg kon worden begonnen. De gemeente kon geen ijzer met handen breken; het was mobilisatie en alles werd schaars en als gevolg daarvan ook duur. Over die tijd zal ik het een en ander vertellen in het hoofdstukje "Mobilisatie". De tram In het jaar 1895 werd aan een Belgische maatschappij concessie verleend om een tramverbinding tot stand te brengen tussen de steden Haarlem en Alkmaar. In 1896 kon het eerste stukje in gebruik genomen worden. Dat was van Haarlem naar Beverwijk. De afstand waarover het hele traject was gepland had een lengte van ongeveer 30 km. Het liep door alle dorpen langs de directe verbin dingsweg tussen Haarlem en Alkmaar. Na een jaar was de hele verbinding gereed en reed de tram ook door Limmen, waar die een paar halteplaatsen aandeed. De overtocht van het Noordzeekanaal bezorgde de ondernemers van de tramwegmaatschappij nachtmerries. Men had aanvankelijk een spoorbrug over het kanaal gemaakt, maar die bleek te licht van constructie om de zware locomotief te kunnen dragen. Er moest een lichter exemplaar worden besteld in België. Toen die er eenmaal was werd het Noordzeekanaal verbreed en daarmee kwamen er weer nieuwe moeilijkheden. Het scheepvaartverkeer had voorrang op het stalen monster en dat had nogal wat vertragingen tot gevolg omdat de draaibrug vaak open lag. Om maar te zwijgen van de vele malen dat zo'n schip de brug ramde waardoor de vertragingen van de tram helemaal uit de hand liepen. In 1905 ging men proberen of de tram niet met een pontveer kon worden overgezet. Er volgde een reeks proefnemingen, en men dacht er in te slagen, maar bij de spoorbrug was er een versmalling in het kanaal en dat had een stroomversnelling tot gevolg. De pontveer was daardoor nauwelijks in het roer te houden en kwam steeds scheef of helemaal niet in het tramhaventje. 50

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2001 | | pagina 51