Jaargang nr 14 2000 woning te investeren hadden. De rente was hoger dan de huidige rente dus geld lenen was duur. De gemeenteraadsleden wisten maar al te goed hoe de vlag er bij hing. Zij waren in het dorp opgegroeid en wisten haarfijn waar de belangen van hun mensen lagen. Zij kozen dan ook voor de belangen van de bevolking, ook al dacht de overheid daar anders over. Het rijbewijs Snel even een rijbewijsje halen... In 1906 was dat geen punt, daar hoefden de autobezitters van toen geen nachtmerries van te krijgen. Zij hoefden n.l. geen proef af te leggen en kregen het papiertje op hun eerlijke gezicht. Maar dat papiertje werd wel verplicht gesteld in dat jaar. En daar was reden voor. De auto was aan het eind van de 19e eeuw voorgoed doorgebroken. Wel reden er in verschillende landen stoomvoertuigen rond, maar met de komst van de benzinemotor werd onze echte auto geboren. De eerste auto's in Nederland kwamen aan het begin van de vorige eeuw en het is verbazingwekkend te zien hoe snel het een rage werd om een auto te bezitten. De bezitters van de koetsen-zonder-paard voelden zich koning op de weg en meenden dan ook dat al dat trage volk te voet of met bespannen wagens ze in de weg zaten. Met luid toeteren gebaarden ze onmiddellijk de weg vrij te maken. Als dank voor de geboden passeergelegenheid mochten zij dan nog even in de stofwolk happen die de auto achter zich trok. Dat ging lang niet altijd goed, want de langzame weggebruikers waren de hoge snelheid op de weg niet gewend. De trein was tot dusver het enige voertuig dat hard ging, maar die had z'n eigen spoor, daar had je geen last van. Er kwam nog bij dat de moderne weggebruiker z'n onbespannen voertuig eigenlijk maar half beheerste en dat ook de wegen er nog niet op berekend waren. 8

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2000 | | pagina 9