Jaargang nr 14 2000
Ook toen waren er mensen met een warm hart voor dieren en die konden het dierenleed
niet aanzien.
Zij ijverden voor een "Trekhondenwet" en die is er ook gekomen. In 1910 is de wet van
kracht geworden en in 1952 opgenomen in de wet op de Dierenbescherming, zodat zij als
aparte wet overbodig werd.
Die wet bracht verbetering in het trekhondenbestaan. De voerlui werden verplicht om te
zorgen dat er drinkwater op de kar aanwezig was, zodat het dier te drinken kon krijgen. Bij
warm weer was het vaak een zielig gezicht de dieren te zien smachten van dorst. Ook
moest de last te dragen zijn.
Op tal van zaken werd door de politie controle uitgeoefend toen de wet eenmaal van kracht
was.
De raadsleden hadden het overigens niet makkelijk met het vaststellen van de tarieven,
want ga er maar aan staan: iemand die een plezier-hondje heeft en in het hoogste tarief is
aangeslagen, protesteert en zegt: "hoe kom je er bij, mijn hond is een waakhond; niks
plezierhond."
Geen wonder dus dat steeds weer opnieuw herzieningen op de agenda verschenen met
het oogmerk om de gaten te dichten die er steeds weer in de verordeningen te ontdekken
waren.
Wij weten er ook vandaag alles van, na honderd jaar zijn er op het gebied van wetgeving
nog steeds veel gaten te dichten.
De woningwet
Deze wet stamt uit 1901 en het is heel begrijpelijk dat onze gemeenteraad er nog al eens
over praten moest in 1904, want zoiets ingrijpends als voorschriften bij de bouw van een
huis of schuurtje waren ze niet gewend.
Bovendien had het voor Limmen nogal wat consequenties.
Die eerste woningwet regelde ook de ruimtelijke ordening.
De echte bestemmingsplannen kwamen overigens eerst in 1931 en in 1965 kwam de
vervanging van de woningwet uit 1901.
Toen werden Woningwet en Ruimtelijke ordening gescheiden eigen wetten.
6