Jaargang nr 14 2000 voelde zich geroepen om maatregelen te nemen ten einde de zwakke weggebruiker, die heel vaak slachtoffer werd, te beschermen. De ministers staken de hoofden bij elkaar en beraadden hoe ze dat zouden doen. Dat was in 1906. Een maximum snelheid bestond nog niet, maar autoraces zijn zo oud als de auto zelf, want al aan het einde van de vorige eeuw werden er in het buitenland snelheidswedstrijden gehouden. Niet zo vreemd dus dat ook de Nederlandse autobestuurder zo nu en dan de aanvechting kreeg om eens te peilen hoe snel zijn bolide zou kunnen rijden. Dat eindigde nog al eens fataal en veroorzaakte schade en erger aan verraste weggebruikers. Maar toch staat er niets over maximum snelheid in de gloednieuwe wet. Dat kon eigenlijk ook moeilijk want zoiets moet je kunnen controleren en radarcontrole was er nog niet. Maar met wat er wel in staat moest de wetgever kunnen werken. De wet luidt: "Het is den bestuurder van een motorrijtuig of rijwiel verboden daarmede over een weg te rijden op zodanige wijze of met zodanige snelheid, dat de vrijheid of veiligheid van het verkeer op dien weg wordt belemmerd of in gevaar gebracht." Dat moest voldoende inhoud hebben om een einde te kunnen maken aan het piraten gedrag van de toenmalige autobestuurders. Het was aan de rechter om te oordelen of in strijd met de wet was gehandeld. Dat zal zeker voldoende zijn geweest en in feite bestaat die regel nog steeds in onze wegenverkeerswet. De sanctie op overtreding was niet mis: boete, hechtenis en intrekking van het rijbewijs. Om een rijbewijs te krijgen kon je simpelweg contact opnemen met het provinciaalbestuur in Haarlem, proefrijden was niet nodig, maar je kreeg het maar eenmaal. Je kreeg er ook nog een nummerplaat bij en die hield je ook voor een volgende auto of een motorfiets. Dat systeem met de vaste nummerplaat werd nog tot na W.O. 2 gehandhaafd. Iedere provincie had z'n eigen letter aan het begin van het nummer. Zo had Groningen de A, Friesland B, en zo vervolgens alle 11. Noord-Holland had de G. 10

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 2000 | | pagina 11