Jaargang nr. 12 1998
Zo gemakkelijk lieten de mensen van het korps zich echter niet sturen. Zij volhardden in
hun eigen verenigingsvorm en de niet-katholieken bleven gewoon meeblazen.
Mogelijk kan de antipathie van Peeperkorn tegen protestanten verklaard worden uit zijn
maatschappelijke opvattingen.
In de periode dat dominee Winkel diende in de Hervormde gemeente in Limmen
gebeurden er dingen die hij niet kon waarderen.
In het begin van de eeuw was de moraal bij veel mensen in ons land nogal los. Er kwam
veel dronkenschap voor en dat verergerde de toch al veel voorkomende armoede.
Dominee Winkel was een man met hoge idealen, hij was socialist en een verwoed
tegenstander van alcoholgebruik.
Natuurlijk was ook de pastoor een tegenstander van overmatig alcoholgebruik, daarin zat
niet zoveel verschil, maar de dominee was socialist, en dat was voor katholieken verboden.
Maar de dominee straalde charisma uit zodat luisteren naar hem iets vanzelfsprekens
werd.
Zijn gemeentenaren waren mensen zoals anderen, sommigen braaf en oppassend,
anderen wat losser en graag gezien door de kroegbaas.
Maar de aanpak van de dominee was onweerstaanbaar. Hij hield zijn gelovigen voor dat zij
hun lot in eigen hand hadden.
Zij konden hun leefomstandigheden aanzienlijk verbeteren als zij zouden gaan leven zoals
het goede christenen betaamden.
Als zij geen alcohol meer zouden gebruiken hadden zij daar dubbel voordeel van.
Ten eerste spaarden zij geld uit, maar bovendien hielden zij het hoofd helder en dat was
een groot voordeel bij zaken doen voor hun bedrijfjes, terwijl zij van het uitgespaarde geld
konden investeren.
Het recept bleek te werken, de mensen waren enthousiast en de dominee wist zijn
volgelingen tot het socialisme te bewegen.
Omdat de meeste van hen in de Limmerbuurt woonden, vond Peeperkorn de naam "Rooie
buurt" uit.
Hij dacht met dat scheldwoord verdeeldheid te kunnen bereiken.
5