Jaargang nr. 11 1997
In 1980 is een poging gedaan om, door een overname, een vestiging op te zetten op
Schiphol. Daarmee zou een nieuwe tak van acitiviteit, naast de bouwmarkt, ontwikkeld
kunnen worden. Maar omdat die vestiging opstartte met een strop om de nek (een schul
denlast en de concurrent naast de deur) is dat na ruim 2 jaar opgegeven.
In die periode waren er ook regelmatig contacten met het transportbedrijf van Ammers.
Winder voerde daarvoor retourvrachten uit; iets waarin van Ammers sterker was dan
Winder. Door zwaardere concurrentie op zijn marktgebied besloot van Ammers in 1981
zijn bedrijf aan Winder te verkopen. De naam bleef daarbij gehandhaafd, met als
vestigingsplaats West-Graftdijk.
Van Ammers had Crawford (roldeuren) als klant en dat was voor Winder heel interessant
gezien de snelle groei van het laatste bedrijf waarbij de vraag naar efficiënt vervoer steeds
sterker werd. Deze veranderingen veroorzaakten dat de standplaats van het wagenpark
van van Ammers en de coördinatie steeds meer vanuit Limmen plaatvond, waardoor de
vestiging in West-Graftdjk overbodig werd.
Dat was voor dhr. van Ammers aanleiding weer een transportbedrijf voor zichzelf te
beginnen. In 1985 zijn de bedrijven Winder en van Ammers samengevoegd en verder
gegaan onder de nieuwe naam Winder Limmen BV.
Om de aktiviteiten van het buitengewone transport een bredere basis te geven werd in
1993 het bedrijf Teletrans in Emmen overgenomen. Het had zich in korte tijd
gespecialiseerd op deze markt, maar was in financiële moeilijkheden geraakt. Door de
relatief grote afstand tussen Limmen en Emmen en een onoverkomelijk cultuurverschil zijn
de activiteiten in Emmen in 1994 noodgedwongen weer stopgezet en zijn materiaal,
medewerkers en klanten overgedaan aan collega Kramer in Schonebeek.
Winder Hoorn BV.
Toen het in Limmen slechter ging stond natuurlijk Hoorn ook in de tocht. Maar ze hielden
vol. In november '81 kwam er redding.
54