Jaargang nr. 11 1997 Op een gegeven moment kregen ze te horen dat ze ook wel aan de slag konden met het plaatsen en verplaatsen van bouwkranen van dezelfde firma op andere locaties. De Bantam zat daarbij al snel aan zijn maximale capaciteit. Bovendien liep hij op benzine en had nog massieve assen, zonder vering. Het was geen pretje om er mee rond te rijden, dus hij werd vaak per dieplader naar een andere klus gebracht. Daarom is toen de Lorain aangeschaft. Die kon 30 ton hebben. Maar hij was wel moeilijker te bedienen. Het was armen- en benenwerk. Een goede leerschool voor tal van opvolgers, toen Winder meer en meer kranen had rijden. Want dat werden allemaal hydraulische kranen, dus met uitschuifbare gieken. Die waren stukken gemakkelijker te verplaatsen en meer multifunctioneel, omdat je met de gieklengte en belasting meer kon spelen. Het kleine hjswerk bij een boorlokatie in Groet opende de mogelijkheid om, met gehuurde kranen, de verhuizing van een complete boortoren van Amoco aan te nemen. De eerste verhuizing was van Warmenhuizen naar Limmen, toen er in '68 bij Arie Groot aan de Oosterzijweg werd geboord. En dat was de voet over de drempel van een mooie markt. De Amoco en ook de Nederlandse Aardolie Maatschappij zijn jarenlang een klant gebleven. De belangrijkste eis was dat ze altijd klaar zouden staan als ze werden geroepen. Boormaterieel werd over heel Europa vervoerd, bij nacht en ontij en langs vaak onmogelijke wegen. Dat betekende dat de chauffeur vaak meerdere dagen van huis was. Een goede reden om een trekker met slaapcabine aan te schaffen. Wisseling van de wacht Ondertussen begon de tweede lichting Winders aardig op leeftijd te komen. Meindert besloot zich terug te trekken als directeur in 1973. Maar Meindert is nog heel lang, tot vlak voor zijn dood in 1994, betrokken gebleven bij de dagelijkse werkzaamheden. 50

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 1997 | | pagina 51