Jaargang nr. 11 1997
aanhangwagen die voor en achter bestuurbare wielen had. Daar kon 60 ton op. In '69
kwam er nog een zware trekker van F.T.F. bij.
Het begin van het hijswerk
De eerste kraan ontstond eigenlijk bij toeval. Hoewel, het zoeken naar je eigen gemak én
dat van de klant kun je eigenlijk geen toeval noemen, maar een goede bedrjfstraditie. Het
besef begon door te breken dat het tillen, sjouwen en slepen door mankracht niet langer
kon. De Diamond had afgedaan als trekker voor de dieplader en stond er eigenlijk een
beetje verloren bij. Van de lierinstallatie die op de nieuwe Daf's zou dienen was de
hjsmast afgehaald omdat die niet nodig was. Meindert Out heeft toen die mast als giek op
de Diamond geplaatst en met enig kunst- en vliegwerk had hij een kraanwagen. Die kon
goed gebruikt worden om zwaar materiaal bij de garage te verplaatsen en om af en toe
een auto met pech te verslepen.
Maar bij de klanten waren er wel vaker hijsklussen, dus eigenlijk diende zich een markt
aan. Zo heeft Meindert met die kraan een winter lang buizen versleept voor de
waterleiding naar de Kennemerduinen. Dat was voor een tientje in het uur; in ieder geval
kostten hij en de auto geen geld. Van en naar huis moest hij maar op de brommer, want
met de auto heen en weer was te duur.
48