Jaargang nr. 11 1997 aanhangwagen die voor en achter bestuurbare wielen had. Daar kon 60 ton op. In '69 kwam er nog een zware trekker van F.T.F. bij. Het begin van het hijswerk De eerste kraan ontstond eigenlijk bij toeval. Hoewel, het zoeken naar je eigen gemak én dat van de klant kun je eigenlijk geen toeval noemen, maar een goede bedrjfstraditie. Het besef begon door te breken dat het tillen, sjouwen en slepen door mankracht niet langer kon. De Diamond had afgedaan als trekker voor de dieplader en stond er eigenlijk een beetje verloren bij. Van de lierinstallatie die op de nieuwe Daf's zou dienen was de hjsmast afgehaald omdat die niet nodig was. Meindert Out heeft toen die mast als giek op de Diamond geplaatst en met enig kunst- en vliegwerk had hij een kraanwagen. Die kon goed gebruikt worden om zwaar materiaal bij de garage te verplaatsen en om af en toe een auto met pech te verslepen. Maar bij de klanten waren er wel vaker hijsklussen, dus eigenlijk diende zich een markt aan. Zo heeft Meindert met die kraan een winter lang buizen versleept voor de waterleiding naar de Kennemerduinen. Dat was voor een tientje in het uur; in ieder geval kostten hij en de auto geen geld. Van en naar huis moest hij maar op de brommer, want met de auto heen en weer was te duur. 48

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 1997 | | pagina 49