Jaargang nr. 11 1997
gevaar ontbloot is, hebben beide chauffeurs aan de lijve moeten ondervinden, Loek nog
even erger dan Piet.
De eerste trekker die voor de dieplader stond was een Diamond. Dat was een korte auto,
met een lage cabine. Dat kwam heel goed uit voor het transport van hei-installaties en
draglines. Maar die auto reed op benzine en dat begon steeds duurder te worden. Daarop
schafte de firma zich de eerste zware Daf's aan, dieseltrekkers.
Het leek heel wat, toendertjd; maar met 200 PK kreeg je een combinatie die meer dan 40
ton kon wegen nauwelijks heuvelop. Tegenwoordig rijden ze met het dubbele voor dat
gewicht.
De Henschel met dieplader en zware dragline.
U ziet dat de lengte vrij behoorlijk kan zijn.
Het materiaal dat ze vervoerden werd echter steeds zwaarder. Toen werd de eerste
aanhangwagen-dieplader gekocht van Nooteboom. Die werd achter een gewone wagen,
de Henschel, gehangen. Een bijkomend voordeel was dat de combinatie langer werd,
waardoor de gieken van draglines, die ook steeds langer werden, niet meer zo ver
uitstaken. Daarna werd er in '68 een Goldhofer gekocht, een
47
x f -