Jaargang nr. 11 1997 gevaar ontbloot is, hebben beide chauffeurs aan de lijve moeten ondervinden, Loek nog even erger dan Piet. De eerste trekker die voor de dieplader stond was een Diamond. Dat was een korte auto, met een lage cabine. Dat kwam heel goed uit voor het transport van hei-installaties en draglines. Maar die auto reed op benzine en dat begon steeds duurder te worden. Daarop schafte de firma zich de eerste zware Daf's aan, dieseltrekkers. Het leek heel wat, toendertjd; maar met 200 PK kreeg je een combinatie die meer dan 40 ton kon wegen nauwelijks heuvelop. Tegenwoordig rijden ze met het dubbele voor dat gewicht. De Henschel met dieplader en zware dragline. U ziet dat de lengte vrij behoorlijk kan zijn. Het materiaal dat ze vervoerden werd echter steeds zwaarder. Toen werd de eerste aanhangwagen-dieplader gekocht van Nooteboom. Die werd achter een gewone wagen, de Henschel, gehangen. Een bijkomend voordeel was dat de combinatie langer werd, waardoor de gieken van draglines, die ook steeds langer werden, niet meer zo ver uitstaken. Daarna werd er in '68 een Goldhofer gekocht, een 47 x f -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 1997 | | pagina 48