Jaargang nr. 11 1997 Rond 1956 was het stoken op olie en gas in opkomst. De brandstofhandel is toen overgedaan aan G.P. Groot. Ze waren het vuil en het zware sjouwwerk kwijt en daar waren de meesten niet erg rouwig om. Later is er nog wel een periode ('66-'70) met huisbrandolie gereden voor de Esso. Om winterdag niet met lege handen te zitten, stapten ze in het 'kabelploegen': twee traktoren met lieren die een kantelploeg voortrokken. De grond wordt daardoor niet zo in elkaar gereden als met een ploeg achter de trekker. Het ploegen is tot ca. 1965 doorgegaan. Het bollenrijden Het bollenrijden kun je onderscheiden in twee varianten: de vrachten van producent naar exporteur en de vrachten van exporteur naar de haven. Het bollenrijden van producent naar exporteur is gaandeweg steeds meer het domein geworden van Piet van Gert. Hijzelf is er kort over: vroeger had je wel 30, 35 klantjes op de auto, tegenwoordig heb je er hoogstens 15. Maar je hebt wel twee keer zoveel vracht. Tekenend voor de schaalvergroting door de jaren heen. In zijn lange loopbaan heeft Piet 5 auto's versleten (niet in de zin van afgejakkerd, hoor). Dat waren dan de 'echte', bollenwagens, met een gesloten huif. Daarvan waren de bekendste wel de 'latten'wagens: met een huif van smalle latjes. Wat het meest veranderd is in die jaren, is de beladingstechniek. De zware manden en de wankele gaasbakken zijn vrij algemeen vervangen door zgn. curvers, kunststof bakken. Hefwagentjes in de auto en liftjes in de schuren verminderden het tilwerk aanmerkelijk sinds de 70-er jaren. Daarna zijn de auto's met laadkleppen gekomen en werd het helemaal 'een fluitje van een cent'. Ook de rest van de uitrusting van de vrachtauto's is niet meer te vergelijken met vroeger. Toen moest je met één achteruitkijkspiegel werken en als het gevroren had moest je een kaars voor het raam zetten, want cabineverwarming was er niet. Tegenwoordig wordt niet 44

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 1997 | | pagina 45