Jaargang nr. 11 1997
akkoord. Zo kwam, in 1947, de eerste Scania in Nederland bij Winder te rijden. Het was
overigens ook de eerste diesel van Winder. Eind '47, begin '48 werd er een nieuwe Reo
aangeschaft, nog steeds op 'de bon'.
Nieuwe tijden, nieuwe mensen
Ook bij Winder diende een nieuwe generatie zich aan. Piet van Gert en Piet van Siem
waren rijp om méér dan krullenjongens te worden. Voorlopig was het alleen bijrijden, met
de omes achter het stuur. Het zwaarste werk bleef ze in die eerste jaren nog bespaard.
Omdat er eigenlijk te kort auto's waren om iedereen te laten rijden, zaten de beide Pieten
steeds op het vinkentouw. Wanneer er dan eens gereden mocht worden, was het altijd
een strijd wie de eer kreeg. Maar Piet van Gert was eerste bijrijder en Piet van Siem
tweede. Dus voor hem was er de minste lol aan. Hij had minder te rijden en meer
sjouwwerk.
Siem is in die jaren voor zichzelf begonnen in het ploegen en werd een specialist in het
fijnere werk. Het uitploegen van narcissen was een eerste stap, maar hij kon de ploeg zó
goed beheersen dat ook het uit- en ook inploegen van narcissen en tulpen geen probleem
was. Totdat hij door de modernisering werd ingehaald. Het werken met een paard, zoals
hij graag deed, raakte eruit. De plant- en rooimachines deden hun intrede.
In 1951 kwam Meindert Out de gelederen versterken, een zoon van Neel Winder en
Gerard Out, die er zelf al vanaf '43 de administratie deed. Vaste medewerkers van buiten
de familie waren in die jaren o.a.: Kees Cornelissen, Theo Maas, Jaap, Jan en Thijs
Metzelaar, Jaap Verver, Kees Olbers, Piet Valkering, en Loek Soonius.
Tussen '55 en '60 kwamen o.a. Henk en Gerard van Gert Winder en Nel van der Eem,
Piet Vessies van Marietje Winder en Jan Vessies, die vooral het werk in de garage kwam
doen en Corrie Winder van Jan, voor het kantoorwerk.
41