Jaargang nr. 11 1997
DE FIRMA WINDER NA DE OORLOG
Kaalgeplukt, fysiek en emotioneel uitgeput, zoals zovele Nederlanders, zullen de Winders
uit de oorlog gekomen zijn. Maar vader Pieter had ze het werken goed aangeleerd en daar
was grote behoefte aan. Ze hadden een goed stel handen aan hun lijf en gingen een
klusje niet uit de weg. Transport was broodnodig in Nederland en ook de landbouw moest
weer op gang gebracht worden. In beide sectoren had de firma een ruime dosis ervaring
opgebouwd.
De firma kwam niet bepaald ongeschonden uit de oorlog. Met 'het groentje', de Chevrolet
in legerkleuren die de oorlog overleefd had, konden de werkzaamheden alvast hervat
worden. Bij Beers lag nog een auto in onderdelen, dus die was ook weer vrij snel paraat.
Alles was nog op de bon, maar voor de opbouw van Nederland was vervoer broodnodig.
Meindert wist vrij vroeg de hand te leggen op twee nieuwe Diamonds.
De Diamonds zijn de oorsprong van de bedrijfskleuren. Ze waren namelijk rood (ook voor
de oorlog al) en dat was toendertjd een unicum in Nederland. De kleur die toen zo opviel
is in de loop der jaren gehandhaafd.
In '46 liet Meindert zijn oog vallen op de eerste Scania die in Nederland getoond werd. Hij
vertelde dat die er op de Jaarbeurs vrij kaal bijstond. Het Rijk wilde de auto ook nog niet
vrijgeven. Ze gaf er nog geen importvergunning voor, omdat er zeer zorgvuldig met de
kleine deviezenvoorraad van ons landje omgesprongen moest worden. De auto maakte
echter een goede indruk op Meindert. Toen een paar maanden later de "Stad Alkmaar"
wel een toewijzing kreeg voor een Scania, maar zij liever bij hun vertrouwde merk bleven,
vroegen ze aan Meindert of het niets voor hem was. Meindert toog naar Amsterdam, waar
hij de man kende van de verkeersinspectie die over de toewijzingen ging. Die vroeg hem
nog of hij wel wist wat de auto kosten moest. Want dat was het voor die tijd enorme
bedrag van 27.000,-. Meindert ging ermee
40