Jaargang nr 8 1994 De Rijksstraatweg was voor 1930 een klinkerweg. In 1930 is zij verbreed, in 1937 geasfalteerd. De enige andere klinkerweg in die tijd was de Kerkweg en die werd voor zwaar verkeer gesloten gehouden. De andere wegen waren zandwegen, al dan niet behard met puin en voorzien van een paardepadje. In jaarboekje 1 kunt u nog lezen dat het repareren van de wegen een van de voornaamste aspecten van werkverschaffing was. Maar er is wel opgemerkt dat de gemeente ten opzichte van de wegen niet veel meer deed dan pappen en nathouden. De Dusseldorperweg is in die tijd wel wat verbeterd. De aanleg van de provinciale weg vanaf de Hembrug werd in '29 begonnen. De Zeeweg werd in 1934 aangelegd. Met beide wegen had de gemeen te weinig bemoeienis en investeringen. Maar Limmen werd zo wel opgenomen in een belangrijk verkeersnet. Voor kinderen in de jaren 20 was het verschijnen van een automobiel nog een hele sensatie. Er waren toen al een paar vrachtrijders op het dorp en enkele notabelen hadden een auto. Later is daar een autoverhuurbedrijf bij gekomen. Zo zeldzaam waren auto's niet dat er in 1923 al 164 verbalen opgemaakt werden. Nu mocht je in de bebouwde kom slechts 20 km/u, dus ging je al gauw te hard. In 1938 wees een telling uit dat er gemiddeld op een dag zo'n 2960 auto's passeerden. Ter vergelijking: in 1990 werden er ruim 16.000 voertuigen geteld. En daarbij is dan het verkeer over de A9 niet gerekend. De trein was er al vanaf 1867, wat in Jaarboekje 2 uitgebreid uit de doeken wordt gedaan. Limmen had echter geen station, waardoor 'de vaart der volkeren' een beetje aan haar voorbij is gegaan. Een bijkomend verschijnsel is dat daardoor Limmen minder aantrekkelijk was voor forenzen en dus niet zo is gegroeid als Heiloo of Castricum. 47

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 1994 | | pagina 48