Jaargang nr. 4 1990 hand dat 900 Romeinen in een heilig woud, genoemd naar de godheid Baduhenna, na een strijd, gerekt tot de volgende dag, waren afgemaakt. Waar lag dit heilige woud? En wie was Baduhenna? De Germanen vereerden hun goden en hielden hun heilige bijeenkomsten meestal op een open plek in een bos; op een loo'. Een heilig loo op het oude duin is ons nu nog bekend als Heiloo Heilig Loo; in de 11e eeuw Heilegelo, Heilgalo; in de 12e eeuw Helichelo; in de 15e eeuw Heyligheloe; later Heylo. Zie E.H.P. Cordfunke: De geschiedenis van het Witte Kerkje te Heiloo. Alkmaars Jaarboekje 1966.) Vaak bevatte zo'n heilig loo een heilige bron. Volgens de legende was Willibrord aansprakelijk voor de bron ter plaatse van het 'putje' bij het Witte Kerkje. Erg geloofwaardig is deze legende niet. Teveel putten staan op naam van Willibrord. Veler zal het wel zo gegaan zijn: pasbekeerden doopte hij in de reeds aanwezige heilige bron. De archeoloog Dr. H. Halbertsma vermoedde als een der eersten, dat het Baduhennawoud (Lucus Bauhennae) gelijk te stellen was met het gebied van Heiloo-Limmen (Berichten van de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek, jaargang 15-16, 1965-1966, blz. 62). Baduhenna werd beschouwd als een krijgsgodin, omdat haar naam door sommige taalgeleerden in verband wordt gebracht met strijd. "De in de strijd dodende" (P. Glazema: Gewijde plaatsen in Friesland. 1948, blz. 49). Zo'n naam zou kunnen gelden voor Wodan. Omdat er echter sprake is van een godin lijkt één van de namen voor Freya aannemelijker. Freya is geen echte naam, maar betekent zoveel als "meesteres", "heerseres". Net als alle oude goden had zij vele namen. Freya was een krijgsgodin. Van de gesneuvelden ging een deel naar Wodan, een ander deel naar Freya (Edda; Het lied van Grimmir, vers 14). Bovendien voerde zij de Walkuren of oorlogsmaagden aan. Aan Freya waren de kat en linde gewijd. In Heiloo hebben we een "Kattenberg" met 14

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 1990 | | pagina 15