Jaargang nr. 3 1989 Zo 'n reis begon dan op het stet; via de Dusseldorpervaart en het Slikkerdie voeren zij dan naar de sluis. Daar moest worden geschut, omdat het water-niveau in het Alkmaardermeer verschilt met het niveau in de Limmer Polder. Voorbij de sluis kwamen zij in het Limmergat; de vaart die tussen de Dorregeester- en de Hempolder loopt en de directe verbinding met het meer geeft. Het Alkmaardermeer moest worden overgestoken naar de Stierop om vervolgens via de Markervaart de wijde wereld in te trekken. Het oude contract. Jacob du Peyrou Janzoon kocht in 1732 de "heerlijkheid Limmen" en werd daardoor dus 'Ambachtsheer' maar ook eigenaar van heel veel land waarin ook sloten, grachten en vaarten lagen. Er waren in die dagen 8 schippers in Limmen en zij hadden een redelijk druk bestaan. Zo nu en dan ontstonden er wel problemen wegens de geringe diepgang van de vaarten maar zij vonden Du Peyrou bereid om voor het 'op diepte-houden' van het vaarwater, tot de sluis bij Akersloot te zullen zorgen. In 1733 werd er een overeenkomst gesloten tussen de acht Limmer boeyerschippers en de ambachtsheer, waarbij Du Peyrou op zich nam "...te zullen zorgdragen voor de vaarbaarheid van genoemde vaart ter diepte van de sluisdrempel.." en wel: "...in successie..". Dus ook zijn erfgenamen moesten die verplichting nakomen. Als recognitie verplichtten de schippers zich, jaarlijks per 1 september te betalen: "...de somme van tweehonderd guldens vrij en zuiver geld, zonder enige de minste kortingenJarenlang ging dat goed; maar de tijden werden boos en menig schipper moest helaas de brui aan het varen geven, omdat door de slechte tijdsomstandigheden veel te weinig vracht werd aangeboden. De oorlogen met Engeland die veel te hoge defensie-uitgaven tot gevolg hadden en bovendien, door de blokkade, handelsbelemmeringen opleverden, was voor de bevolking rampzalig. Er bleven tenslotte nog vier 22

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 1989 | | pagina 23