Jaargang nr. 3 1989
Zo 'n reis begon dan op het stet; via de Dusseldorpervaart en
het Slikkerdie voeren zij dan naar de sluis. Daar moest worden
geschut, omdat het water-niveau in het Alkmaardermeer
verschilt met het niveau in de Limmer Polder.
Voorbij de sluis kwamen zij in het Limmergat; de vaart die
tussen de Dorregeester- en de Hempolder loopt en de directe
verbinding met het meer geeft. Het Alkmaardermeer moest
worden overgestoken naar de Stierop om vervolgens via de
Markervaart de wijde wereld in te trekken.
Het oude contract.
Jacob du Peyrou Janzoon kocht in 1732 de "heerlijkheid
Limmen" en werd daardoor dus 'Ambachtsheer' maar ook
eigenaar van heel veel land waarin ook sloten, grachten en
vaarten lagen.
Er waren in die dagen 8 schippers in Limmen en zij hadden
een redelijk druk bestaan. Zo nu en dan ontstonden er wel
problemen wegens de geringe diepgang van de vaarten maar
zij vonden Du Peyrou bereid om voor het 'op diepte-houden'
van het vaarwater, tot de sluis bij Akersloot te zullen zorgen.
In 1733 werd er een overeenkomst gesloten tussen de acht
Limmer boeyerschippers en de ambachtsheer, waarbij Du
Peyrou op zich nam "...te zullen zorgdragen voor de
vaarbaarheid van genoemde vaart ter diepte van de
sluisdrempel.." en wel: "...in successie..". Dus ook zijn
erfgenamen moesten die verplichting nakomen. Als recognitie
verplichtten de schippers zich, jaarlijks per 1 september te
betalen: "...de somme van tweehonderd guldens vrij en zuiver
geld, zonder enige de minste kortingenJarenlang ging dat
goed; maar de tijden werden boos en menig schipper moest
helaas de brui aan het varen geven, omdat door de slechte
tijdsomstandigheden veel te weinig vracht werd aangeboden.
De oorlogen met Engeland die veel te hoge defensie-uitgaven
tot gevolg hadden en bovendien, door de blokkade,
handelsbelemmeringen opleverden, was voor de bevolking
rampzalig. Er bleven tenslotte nog vier
22