Jaargang Nr. 2 1988 Amsterdam moet worden gemaakt, van de volgende perceelsgedeelten onder de Gemeente Limmenmet welke som de contractanten volkomen genoegen nemen en ten laste van de Gemeente aanvaarden het voortdurend onderhoud der opreden van de overwegen, tot aan de afsluitingshekken". Met deze overeenkomst werd dus voor onbepaalde tijd het onderhoud van de opritten van de overwegen door het Rijk afgekocht. Op 25 mei 1867 wordt dan nog van de Raad van Toezigt op de Spoorwegdiensten een brief ontvangen dat tot afsluiting van den openbaren overweg (Vischweg) in Uwe gemeente, het middel van trekafsluitbomen gebezigd isHet waarschuwingssein bij die treksluitbomen geplaatst bestaat uit een helder klinkende bel met afzonderlijke trekdraad, welke door den wachter met de bediening belast één minuut vóór het nederlaten der valbomen driemaal moet worden geluid". Uiteindelijk stoomde op 1 mei 1867 de eerste trein van Haarlem langs Limmen naar Alkmaar. De spoorwegverbinding met Zaandam kwam op 1 november 1869 tot stand. Henk Wentzel ARIE KROM VERTELT De Tramconducteur en het Putjeswater Het Tolhuis is reeds zeer oud. Het is gebouwd toen de "Oude Postweg" van Haarlem en Amsterdam naar Alkmaar werd vervangen door "De Groote Straatweg". De makers van de weg mochten tol heffen, 21

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 1988 | | pagina 22