Jaargang nr. 1 1987 De hele zaak lijkt trouwens tussen '37 en '38 in de versukkeling te zijn geraakt. Eerst werd tussen juni en september de steun stopgezet van ministerswege, om de werkelozen weer in het vrije bedrijf te krijgen. Daarna duiden alle tekenen erop dat er helemaal geen werkverschaffing was geweest en zelfs geen recht om van de werkeloosheidskassen te trekken. Nu nog kun je wel het verwijt horen dat de gemeente niets aan de wegen deed, terwijl bv. Akersloot en Oudorp daarin juist veel werk verschaften In 1939 konden de Limmenezen eindelijk 28 ct. per uur vangen in de werkverschaffing. Regenuren werden ook betaald a 22 ct. In datzelfde jaar werd een flinke som geld, f 16.000,- beschikbaar gesteld om de waterkeringen van enkele polders langs de Alkmaardermeer te verbeteren. Het is mij niet bekend of daar veel Limmenezen van konden profiteren. Onder dreiging van de oorlog werd in de Bergermeer een vliegveld aangelegd. Dat was ook voor sommige Limmenezen een hele uitkomst. Maar nu nog kun je mensen horen mopperen over het feit dat de gemeente lang niet zoveel aan werkverschaffing deed als bv. Akersloot en Oudorp. Die hadden, toen de oorlog begon, een redelijk wegenstelsel. Bij ons was het nog steeds een bende en niemand was er beter van geworden. De enige zorg van de gemeente was al die tijd geweest om de begrotingen sluitend te maken, niet om het welzijn van de mensen te vergroten. Sommige mensen vonden in de Zaanstreek werk of werden door de Duitsers te werk gesteld en raakten nog verder weg. Elke dag heen- en-weer op de fiets was toen niet meer dan normaal. Na de oorlog bleek het forensisme dan ook behoorlijk sterk toe te zijn genomen. Het nam echter niet zo'n vlucht als in Heiloo of Castricum, omdat de gemeente geweigerd had de spoorlijn door het dorp te laten lopen. De trein nemen was dus niet zo gemakkelijk en heeft waarschijnlijk de toevloed van mensen buiten het dorp geremd. Kees Droog 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Stichting Oud Limmen | 1987 | | pagina 24