De ligging van de spoorlijn ten westen van Castricum noemde de stedenbouwkundige Joel Meyer de Casseres in 1928 uiter- mate ongunstig en een probleem voor de opstelling van een rationeel uitbrei- dingsplan. Binnen het grondgebied van de gemeente waren acht spoorweg- overgangen, waarvan vier onbewaakt. De overwegen bij het station bestem pelde De Casseres als bijzonder hin derlijk voor het verkeer. Zou de spoorlijn aan de oostkant zijn gelegd dan zou die nu midden door het dorp gelopen hebben wat zeker ook de nodige problemen had opgeleverd. naar Castricum gemaakt worden. In een com mentaar van het Rotterdamsch Nieuwsblad van 23 december 1878 werd de bocht van Thorbecke niet het mooiste en het voor- deligste monument genoemd. “Een wat al te grote eerbied voor de letter van de wet”, aldus de krant. Profes- sor I.J. Brugmans schreef in 1958 een boekje over Thorbecke waarin hij opmerkte: “dat deze markante man niets had van hetgeen men tegenwoordig met een slap mode woord ‘soepelheid’ pleegt te noe- men.” Dat Castricum niet ook het vertak- kingspunt richting Haarlem is gewor- den, kwam door wijziging van de plaats van de sluizen in het Noordzeekanaal, dichter bij het strand, waardoor de spoor weg hier geen gebruik van zou kunnen maken. 48 STAATS-SPOOBWEGEA. Gedeelte van de onteigeningskaart met de bijzondere spoorboog (1865). Minister Johan Rudolf Thorbecke geboren in Zwolle op 14 januari 1789 en overleden op 4 juni 1872. Hij was een van de grootste staatslieden die ons land heeft gekend. Lijn K, Sectie 1. Gedeelte ALKMAAR IJDI.IK. Blad N°.^ Gemeente é&éérPZ Sectie 73 233 3/y 2S33/3 c 32/ z 3Z3 f 321/ 325 326 iZjZ o ■>2<9 t '°2 <e/\ ,.S,H z <V d’3' - - 9 2 5 Zd $22/ S <,23- J 334 NPe*. 333 3 3 d det 3$7 - 333 340 341 342 <7^ f’c.sK/c 260 344 2S}"34d 263 347/ Ja'’/''/ 3^0 '//f'vseji /ZerZA Sr J7<j> f/y J 32/ -...Z 6^4 .V, 640 - 4/4 <^'(’■>7- Z-Z-™ 7&4 1»-^. r &Z7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2017 | | pagina 49