Augustus Parkeernood kere inwoners.” De soep werd echter niet zo heet gegeten als opgediend, want tijdens een verhitte vergadering op 26 juli beloofde het bestuur van SEW dat de ingeschrevenen een nieuwe brief kregen en het eigen geld verlaagd werd van 30% naar 10%. Zoals gebruikelijk werd deze maand weer de wielerronde van Castricum verreden, waarvoor de plaatselijke midden standers verschillende fraaie prijzen beschikbaar stelden. Ook werd er gewandeld en namen elf Castricummers van wandelvereniging ‘Kijk-Uit’ met goed resultaat deel aan de Apeldoornse vierdaagse. In een interview met ir. H. Veenendaal van het PWN sprak hij de wens uit dat de aanleg van een parkeerterrein bij Castricum aan Zee geen vijf jaar meer op zich liet wach ten. Het hoofd van de dienst terreinen hoopte ook dat het Rijk 50% van de aanlegkosten voor zijn rekening zou nemen die op ongeveer een half miljoen waren begroot. In 1967 werd de parkeernood in Castricum aan Zee zo schrijnend, dat men besloot het terrein ‘Commissarisveld’ onderaan de Kluft te gebruiken als extra parkeergelegenheid. Automobilisten die daar parkeerden, werden dan gratis met een busje naar het strand gebracht. Ondernemer Jan Biesterbos, eigenaar van de stallingen aan het strand, bekostigde dit vervoer dat door taxibedrijf Tervoort werd verzorgd. Deze situatie bevestigde nog eens dat het jarenlange overleg van de gemeente met rijk, provincie en PWN over uitbreiding van de parkeergelegenheid bij Castricum aan Zee nog steeds niet tot een adequate oplossing had geleid. Het ene na het andere plan verdween in de prullenbak, maar Fons Mok (1933), het vroegere hoofd financiën van de gemeente en later gemeentesecretaris, herinnert zich dat de impasse in 1969 werd doorbroken: “Er was uiteindelijk rijkssubsidie toegezegd, maar door de vele voorwaarden zouden de totale aanlegkosten De krant meldde ook dat het duingebied een nieuwe uit kijkpost rijker was. Vanaf dit vijfde uitkijkpunt van het PWN, dat dichtbij de Papenberg lag, had men een prach tige uitzicht over heel Castricum. Plaatsgenoot en begenadigd tennisster Tine Zwaan behaalde in deze maand de nodige successen. Met haar partner Judith Salomé werd zij Nederlands kampioen in het damesdubbel, terwijl voor Tine in het enkelspel pas in de halve finale uitschakeling volgde. Tegen de krant zei het 20-jarige talent: “Mijn ouders vinden het wel leuk dat ik tennis, maar mijn studie aan de Academie voor licha melijke opvoeding vinden ze even belangrijk!” Ook had Castricum in die dagen een beoefenaar van de motorsport die de top bereikte. Dat was Jan Dekker, die in de klasse 250 cc Nederlands kampioen wegracen ’67 werd. In een vraaggesprek zei de in 1927 geboren coureur: “Ik bedrijf deze sport slechts als hobby; ik zou er mijn beroep van kunnen maken, maar dan moet ik een internationale startlicentie hebben, waar ik niets voor voel.” Eind jaren ’60 kwamen de vakanties naar het buitenland steeds meer in trek en deden de reisbureaus nog goede zaken. ‘Zonvaart’ uit de Burg. Mooij straat adverteerde deze maand met vliegreizen naar Mallorca en de Spaanse kusten voor prijzen vanaf ruim f 300,- met volledig pen sion inbegrepen. Opnieuw bestond er onder de woningzoekenden onrust over de bouw van 124 woningen in Molendijk-Noord. Zij waren van mening dat hun belangen door een poli tiek steekspel te weinig werden behartigd en hielden meer bedragen dan wanneer van subsidie werd afgezien. Gekozen werd voor de snelste oplossing: aanleg en exploitatie door de firma Biesterbos, die al sinds 1930 een groot deel van het strandplateau in erfpacht had en daar sindsdien eerst een garage en later een rijwielstalling had. Door samenwerking van alle betrokken partijen kon het nieuwe parkeerterrein, met een capaciteit van circa 1800 auto ’s, tenslotte in 1971 in gebruik genomen worden.” Jan Dekker, Nederlands kampioen wegracen in de 250 cc. Zo werd er nog geparkeerd aan het strand. 13 i-i - -^ V.-.;

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2017 | | pagina 14