Na de bevrijding blijft veel geallieerd legermateri- eel achter in Nederland en komt in de dump terecht. De Austin 'Bellewagen' is een Engels product, dat in de jaren 1940-1945 werd ingezet bij bestrijding van branden als gevolg van de Duitse luchtaanval len. De wagen dankt zijn naam aan de grote koperen bel op het dak. Een aantal van deze wagens kwam in 1944/1945 met het bevrijdingsleger naar Nederland. Ook de Castricumse brandweer kreeg de beschikking over zo'n wagen Aankoop In 1950 kochten Cor en Arie de Wit en Cor Geluk, de drie firmanten van 'Firma Gebr. De Wit', garagebedrijf 'De Toekomst', compleet met bedrijfspand, woonhuis en bijbehorende grond aan de Van Oldenbarneveldweg 7 in Bakkum van Dorus Schermer (de man die Cor Geluk naar Castricum haalde). Cor Geluk ging de garage beheren en wist er al snel een succes van te maken. Dit mede dankzij de inzet van mon teur Jan Scholten (1916-1984), die - weliswaar onge schoold - een goed vakman was. Als er een auto met pech stond, werd Jan Scholten van huis gehaald om deze op te lappen. "Als een auto bij Peijs op de hoek kwam aanrij den, hoorde Jan al wat er aan mankeerde aldus Kees de Wit (1936). Uiteraard kwamen daar ook de vrachtwagens van de firma De Wit in onderhoud. In 1951 werd een steunpunt voor de lijn Alkmaar - Den Haag - Rotterdam geopend aan de Lange Beestenmarkt 168 in Den Haag. Castricummer Siep Zijlstra (1915 1980), oudste broer van de eerder genoemde Hannie en Annie Zijlstra, werd beheerder van dit bestelhuis. Siep, aanvankelijk begonnen bij Steeman's Vrachtdiensten aan de Cieweg, kwam kort voor de Tweede Wereldoorlog in dienst bij De Wit. Daar zorgde hij voor het binnenhalen van werk, voerde administratieve zaken uit, trad op als chauffeur en hielp zo nodig bij het verladen. Om dichter bij zijn werk en klanten te komen, verhuisde hij in 1951 met zijn gezin van de Nuhout van der Veenstraat 28 naar Rijswijk. Vracht uit Rotterdam en bestemd voor Amsterdam kwam altijd via Den Haag naar Castricum om na overladen naar Amsterdam te worden gebracht. Siep wist deze rit te bekorten door een directe lijn Den Haag - Amsterdam op te zetten. Nadat Kees, zoon van Cor de Wit, in 1954 zijn rijbewijs haalde, kwam hij als eerste van de volgende generatie in dienst van de firma. Hij ging in de kost bij het gezin van Siep Zijlstra in Rijswijk en werd chauffeur op de nieuwe lijn. Bedrijvigheid Er was altijd bedrijvigheid rond de panden Mient 41 en 43. In de garage, op het pleintje ervoor, op het eerste stukje van de Brakenburgstraat, overal stonden de vrachtwagens. Dagelijks vertrokken vrachtauto's naar Alkmaar, Zaan streek, Amsterdam, IJmond en Rotterdam. Er was een lijndienst Amsterdam (via de pont en later de Velsertun- nel) en een aparte lijn Zaandam (via Uitgeest, Kromme nie en Wormerveer). Alle goederen werden in de garage op bestemming gesorteerd en daarna in de betreffende De 'bellewagen' van De Wit wordt gezegend door een priester in Den Haag. Achter het stuur (aan de rechterzijde) Siep Zijlstra. Zijn zoon Bob zit links van hem. De Ford-vrachtwagen wordt geladen met fietsen, bestemd voor kam peerterrein Bakkum: Cor de Wit en op de luifel Jan Rozemeijer. 51

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2016 | | pagina 51