Na de bevrijding blijft veel geallieerd legermateri-
eel achter in Nederland en komt in de dump terecht.
De Austin 'Bellewagen' is een Engels product, dat
in de jaren 1940-1945 werd ingezet bij bestrijding
van branden als gevolg van de Duitse luchtaanval
len. De wagen dankt zijn naam aan de grote koperen
bel op het dak. Een aantal van deze wagens kwam in
1944/1945 met het bevrijdingsleger naar Nederland.
Ook de Castricumse brandweer kreeg de beschikking
over zo'n wagen
Aankoop
In 1950 kochten Cor en Arie de Wit en Cor Geluk, de
drie firmanten van 'Firma Gebr. De Wit', garagebedrijf
'De Toekomst', compleet met bedrijfspand, woonhuis en
bijbehorende grond aan de Van Oldenbarneveldweg 7 in
Bakkum van Dorus Schermer (de man die Cor Geluk naar
Castricum haalde).
Cor Geluk ging de garage beheren en wist er al snel een
succes van te maken. Dit mede dankzij de inzet van mon
teur Jan Scholten (1916-1984), die - weliswaar onge
schoold - een goed vakman was. Als er een auto met pech
stond, werd Jan Scholten van huis gehaald om deze op te
lappen. "Als een auto bij Peijs op de hoek kwam aanrij
den, hoorde Jan al wat er aan mankeerde aldus Kees de
Wit (1936). Uiteraard kwamen daar ook de vrachtwagens
van de firma De Wit in onderhoud.
In 1951 werd een steunpunt voor de lijn Alkmaar - Den
Haag - Rotterdam geopend aan de Lange Beestenmarkt
168 in Den Haag. Castricummer Siep Zijlstra (1915
1980), oudste broer van de eerder genoemde Hannie en
Annie Zijlstra, werd beheerder van dit bestelhuis. Siep,
aanvankelijk begonnen bij Steeman's Vrachtdiensten aan
de Cieweg, kwam kort voor de Tweede Wereldoorlog in
dienst bij De Wit. Daar zorgde hij voor het binnenhalen
van werk, voerde administratieve zaken uit, trad op als
chauffeur en hielp zo nodig bij het verladen. Om dichter
bij zijn werk en klanten te komen, verhuisde hij in 1951
met zijn gezin van de Nuhout van der Veenstraat 28 naar
Rijswijk.
Vracht uit Rotterdam en bestemd voor Amsterdam kwam
altijd via Den Haag naar Castricum om na overladen
naar Amsterdam te worden gebracht. Siep wist deze rit
te bekorten door een directe lijn Den Haag - Amsterdam
op te zetten. Nadat Kees, zoon van Cor de Wit, in 1954
zijn rijbewijs haalde, kwam hij als eerste van de volgende
generatie in dienst van de firma. Hij ging in de kost bij het
gezin van Siep Zijlstra in Rijswijk en werd chauffeur op
de nieuwe lijn.
Bedrijvigheid
Er was altijd bedrijvigheid rond de panden Mient 41 en
43. In de garage, op het pleintje ervoor, op het eerste stukje
van de Brakenburgstraat, overal stonden de vrachtwagens.
Dagelijks vertrokken vrachtauto's naar Alkmaar, Zaan
streek, Amsterdam, IJmond en Rotterdam. Er was een
lijndienst Amsterdam (via de pont en later de Velsertun-
nel) en een aparte lijn Zaandam (via Uitgeest, Kromme
nie en Wormerveer). Alle goederen werden in de garage
op bestemming gesorteerd en daarna in de betreffende
De 'bellewagen' van De Wit wordt gezegend door een priester in Den
Haag. Achter het stuur (aan de rechterzijde) Siep Zijlstra. Zijn zoon
Bob zit links van hem.
De Ford-vrachtwagen wordt geladen met fietsen, bestemd voor kam
peerterrein Bakkum: Cor de Wit en op de luifel Jan Rozemeijer.
51