J J=BPDn I _iüé 555» de SOLIEDSTE kerk aan zich te binden. De zaken gaan goed en al na drie jaar kunnen ze hun eerste nieuwe auto - een Reo - kopen. Kees en Fred de Wit herinneren zich nog het volgende voor val: "Vader Cor moest op driehoog in Amsterdam aardap pelen brengen. Een lift was er niet en om tijd te besparen besloot hij twee zakken tegelijk mee naar boven te sjouwen. Uitgeput kwam hij boven om daar tot de conclusie te komen dat hij het verkeerde portiek had genomen Veel ontwikkelingen in 1935 Het jaar 1935 was een belangrijk jaar voor de gebroeders De Wit. Zo namen ze hun eerste medewerker in dienst in de per soon van Cor Geluk (1910-1985). Hij werd geboren in Zee land. Omdat daar geen werk was, kwam hij naar het Noord Hollandse Broek op Langedijk om bij een boer te werken. Cor hield van paarden en motoren. Hij kwam in contact met de Bakkumse fouragehandelaar Dorus Schermer (1897-1954), die hem overhaalde bij hem in dienst te komen. Cor raakte in Castricum bevriend met Arie de Wit. Samen speelden ze bij voetbalclub CSV, waar Dorus als keeper actief was. Cor trouwde in 1937 met Trien Groot (1914-2000), geboren in Bakkum en dochter van Jan Groot, kruidenier aan de Van Oldenbarneveldweg (Klompenbuurt). Cor Geluk adviseerde aan Cor en Arie de Wit een lijn dienst op Rotterdam te beginnen en omdat hij bereid was geld in het project te stoppen, kochten ze er een twee dehands vrachtwagen bij waarmee vanaf april 1935 zes dagen per week tussen Alkmaar en Rotterdam werd gere den. Cor Geluk werd compagnon in de firma. Beide broers De Wit trouwden in 1935; Arie op 26 juni met Gré Lute (1912-1999) en Cor op 3 juli met Tonia Ter voort (1907-1996) Ook besloten ze twee woonhuizen te bouwen aan de Mient, hoek Brakenburgstraat: nummer 41 (bewoond door het gezin van Arie) en 43 (bewoond door het gezin van Cor). Tussen de woningen kwam een garage en daarboven een woning voor hun ouders. Het pand werd gebouwd door zwager Gerrit de Nijs op het stuk land dat in de volksmond 'landje van Spil' werd genoemd, verwij zend naar timmerbedrijf Spil, Mient 49. Het bouwperceel, 22,5 meter breed en 24 meter diep, kochten ze voor een bedrag van f2700,- van de 'Gouden Ploeg', bestaande uit Castricummers, die in onroerend goed en grond handel den. De groep was formeel een Naamloze Vennootschap, opgericht in 1927 onder de naam Grondexploitatie Maat schappij 'Op hoop van zegen Castricum'- De lijn Alkmaar - Rotterdam liep aanvankelijk minder goed dan gedacht. Pas bij het aantrekken van Rotterdam mer Arie Bresijn ging het beter. Arie kende veel bedrijven en voerde een goede acquisitie, waarmee hij veel klanten binnenhaalde. De zaken gingen zo goed dat een nieuwe 4-tonner MAN diesel kon worden gekocht en in 1939 volgde een nieuwe Kromhout diesel-truck met Netam trailer van 8 ton. Dat betekende meer personeel en kort voor de Tweede Wereld oorlog werkten er twaalf mensen in het bedrijf. 1 i 6ebr.DE WIT i H I I H I K HEILOO ytzzzzzzzzzzzC CASTRICUM) J w SPECIALE NEEMT BADGOEDERENDIENST a DE OUDSTE DAAROM NAAR Gebr.DE WIT Béstelkanloren Hoofdkantoor gevestigd CAKCLU I IC VJtDK. UC W I I Eerste dagelijksche Auto-besteldienst CASTRICUM-AMSTERQAM CASTRICUM BAKKUM WAGENS TRANSPORTSCHADE VERZEKERD GESLOTEN CASTRICUM AMSTERDAM, Stroomarkt 19, Tel. 43919 en N.Z. Voorburgwal 18, Tel. 46686 ZAANDAM, Ged. Gracht 5, Tel. 4772 WORMERVEER, Exp. Smit,Zaanweg, Tel. 17620 KROMMENIE, Café Booy, Padlaan CASTRICUM, Mient 53, Telefoon 39 Advertentie Vrachtwagens voor het pand Mient 41-43 in 1937. Op de voorgrond de 4-ton- ner MAN-diesel voor de lijndienst op Rotterdam. 49

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2016 | | pagina 49