J
J=BPDn
I
_iüé
555»
de SOLIEDSTE
kerk aan zich te binden. De zaken gaan goed en al na drie
jaar kunnen ze hun eerste nieuwe auto - een Reo - kopen.
Kees en Fred de Wit herinneren zich nog het volgende voor
val: "Vader Cor moest op driehoog in Amsterdam aardap
pelen brengen. Een lift was er niet en om tijd te besparen
besloot hij twee zakken tegelijk mee naar boven te sjouwen.
Uitgeput kwam hij boven om daar tot de conclusie te komen
dat hij het verkeerde portiek had genomen
Veel ontwikkelingen in 1935
Het jaar 1935 was een belangrijk jaar voor de gebroeders De
Wit. Zo namen ze hun eerste medewerker in dienst in de per
soon van Cor Geluk (1910-1985). Hij werd geboren in Zee
land. Omdat daar geen werk was, kwam hij naar het Noord
Hollandse Broek op Langedijk om bij een boer te werken. Cor
hield van paarden en motoren. Hij kwam in contact met de
Bakkumse fouragehandelaar Dorus Schermer (1897-1954),
die hem overhaalde bij hem in dienst te komen. Cor raakte
in Castricum bevriend met Arie de Wit. Samen speelden ze
bij voetbalclub CSV, waar Dorus als keeper actief was. Cor
trouwde in 1937 met Trien Groot (1914-2000), geboren in
Bakkum en dochter van Jan Groot, kruidenier aan de Van
Oldenbarneveldweg (Klompenbuurt).
Cor Geluk adviseerde aan Cor en Arie de Wit een lijn
dienst op Rotterdam te beginnen en omdat hij bereid was
geld in het project te stoppen, kochten ze er een twee
dehands vrachtwagen bij waarmee vanaf april 1935 zes
dagen per week tussen Alkmaar en Rotterdam werd gere
den. Cor Geluk werd compagnon in de firma.
Beide broers De Wit trouwden in 1935; Arie op 26 juni
met Gré Lute (1912-1999) en Cor op 3 juli met Tonia Ter
voort (1907-1996) Ook besloten ze twee woonhuizen te
bouwen aan de Mient, hoek Brakenburgstraat: nummer 41
(bewoond door het gezin van Arie) en 43 (bewoond door
het gezin van Cor). Tussen de woningen kwam een garage
en daarboven een woning voor hun ouders. Het pand werd
gebouwd door zwager Gerrit de Nijs op het stuk land dat
in de volksmond 'landje van Spil' werd genoemd, verwij
zend naar timmerbedrijf Spil, Mient 49. Het bouwperceel,
22,5 meter breed en 24 meter diep, kochten ze voor een
bedrag van f2700,- van de 'Gouden Ploeg', bestaande uit
Castricummers, die in onroerend goed en grond handel
den. De groep was formeel een Naamloze Vennootschap,
opgericht in 1927 onder de naam Grondexploitatie Maat
schappij 'Op hoop van zegen Castricum'-
De lijn Alkmaar - Rotterdam liep aanvankelijk minder
goed dan gedacht. Pas bij het aantrekken van Rotterdam
mer Arie Bresijn ging het beter. Arie kende veel bedrijven
en voerde een goede acquisitie, waarmee hij veel klanten
binnenhaalde.
De zaken gingen zo goed dat een nieuwe 4-tonner MAN
diesel kon worden gekocht en in 1939 volgde een nieuwe
Kromhout diesel-truck met Netam trailer van 8 ton. Dat
betekende meer personeel en kort voor de Tweede Wereld
oorlog werkten er twaalf mensen in het bedrijf.
1
i
6ebr.DE WIT
i
H
I
I
H
I
K
HEILOO
ytzzzzzzzzzzzC
CASTRICUM) J w
SPECIALE NEEMT
BADGOEDERENDIENST a DE OUDSTE
DAAROM NAAR
Gebr.DE WIT
Béstelkanloren
Hoofdkantoor gevestigd
CAKCLU I IC VJtDK. UC W I I
Eerste dagelijksche Auto-besteldienst CASTRICUM-AMSTERQAM
CASTRICUM
BAKKUM
WAGENS
TRANSPORTSCHADE
VERZEKERD
GESLOTEN
CASTRICUM
AMSTERDAM, Stroomarkt 19, Tel. 43919
en N.Z. Voorburgwal 18, Tel. 46686
ZAANDAM, Ged. Gracht 5, Tel. 4772
WORMERVEER, Exp. Smit,Zaanweg, Tel. 17620
KROMMENIE, Café Booy, Padlaan
CASTRICUM, Mient 53, Telefoon 39
Advertentie
Vrachtwagens voor het pand Mient 41-43 in 1937. Op de voorgrond de 4-ton-
ner MAN-diesel voor de lijndienst op Rotterdam.
49