De Wit in 'vrachtrijderij' De broers Cor en Arie de Wit vestigden zich in 1929 met hun ouders in Castrieum en namen er een 'vrachtrijderij' over. In die tijd een opkomende bedrijfstak. Samen met ondernemende mensen als Cor Geluk en Siep Zijlstra wisten zij de bodedienst op Amsterdam uit te bouwen tot een bloeiend transportbedrijf. In 1956 gingen deze vier ondernemers uit elkaar, waarna ieder voor zich gezonde bedrijven oprichtte in Castricum, Bakkum, Den Haag en Haarlem. In drie van de vier ondernemingen nam een nieuwe generatie de zaak over. Inmiddels is in Haarlem een derde generatie Castricumse De Wit aangetre den en is in Castricum en omgeving 'Aad de Wit Verhuizingen' een bekende naam geworden. Rond 1856 werden de eerste gemotoriseerde wagens voor goederenvervoer gebouwd, aanvankelijk aange dreven door stoommachines, maar rond 1895 komen de eerste, door benzinemotoren aangedreven vracht wagens op de markt. Rudolf Diesel kwam al snel erna met zijn dieselmotor. In het begin van de 20e eeuw verdrongen vrachtdiensten de 'beurtvaart' over het water. Sommige vrachtbedrijven beschikten zowel over beurtvaartschepen als vrachtwagens. Steeds meer wegen werden bestraat en er ontstond behoefte aan een groter wegennet. Het duurde nog tot 1927 voordat de overheid een Rijkswegenplan vaststelde. Inmid dels groeide het wagenpark en ook het vrachtvervoer. Er ontstond een fijnmazig netwerk van bodediensten en bodehuizen. De vele bodediensten vormden een onmisbare schakel tussen de dorpen en steden. In bodehuizen en bestelhuizen konden goederen wor den afgegeven voor bezorging in de stad. Ook dien den ze als overslagpunt om de goederen van de ene op de andere bodedienst over te brengen. Administratief werden de goederen begeleid door een 'beurtvaart- adres', later 'vervoeradres' of 'vrachtbrief' genoemd. Voor Castricum en Bakkum was Alkmaar het dichtst bijzijnde 'knooppunt'. Verschillende bodehuizen ves tigden zich aan de Paardenmarkt. In het 'Adresboek van Alkmaar uit 1919 staat slechts één vrachtrijder op Castricum vermeld, namelijk Steeman Czn. In dat van 1922: C. Steeman Zoon en A. Veldt. In 1939 was het aantal behoorlijk uitgebreid en reden de volgende transportbedrijven op: Amsterdam: Steeman's Vrachtdienst en Gebrs. De Wit. Bakkum: J. Lute, Steeman, P. Kuijper, NV Stad Alkmaar, De Winter en C. Koper. Castricum: J. Lute, J. van der Molen, Steeman's Vrachtdienst, P. Kuijper, W. v. Heerik, Teerhuis-De Rover. Rotterdam: Gebrs. P. en P. Zuidam, Fa. S. Visser en Gebr. De Wit. Het begin: gebroeders Beentjes De in Castricum geboren broers Jan Beentjes (1895-1982) en Piet Beentjes (1896-1971) starten in 1922 aan de 2e Groenelaan te Bakkum een vracht rijderij onder de naam Firma Gebr. Beentjes en openen lijndiensten op Alkmaar en Amsterdam. Zij zijn zoons van Bank Beentjes en Marijtje Leve ring. In 1922 kopen ze een stuk grond aan de Mient en bouwen een dubbel woonhuis: de nummers 51 en 53 (in perceel 53 is nu fietsenhandel Simon Zijlstra gevestigd). Achter woning 51 komt een schuur en in 1928 bouwen ze een garage achter perceel 53. Jan en Piet Beentjes met hun vrachtauto naast het pand Mient 51-53. 47

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2016 | | pagina 47