Bij de Fair Trade Organisatie in Culemborg en bij soortge lijke leveranciers vond de inkoop plaats. Via advertenties en artikelen in lokale nieuwsbladen werden diverse producten onder de aandacht gebracht en werd uiteengezet waarom de Wereldwinkel deze producten verkoopt. Een opmerke lijk feit: toen in 1995 Max Havelaar de koffieprijzen ver laagde, volgde Douwe Egberts snel dit voorbeeld. De jong overleden voorzitter van de wereldwinkel, Volkert Keysper, noemde het in een interview ter gelegenheid van de viering van het 25-jarig bestaan: "De macht van de boodschappen tas. Elke consument kan verandering bewerkstelligen De omzet van de winkel steeg jaarlijks dankzij de tiental len vrijwilligers. In 1994 werd voor ruim 30.000 gulden aan levensmiddelen verkocht; in totaal bedroeg de omzet bijna 60.000 gulden. Ruim 10 jaar later, in 2005, leverde de verkoop ruim 67.000,- op, waarvan 29.000,- voor levensmiddelen. Ondanks de crisis vanaf 2008 bleef de omzet stijgen. Het assortiment werd geleidelijk verder uitgebreid met onder andere speelgoed en sieraden en in 2001 met bananenbier uit Ghana. Eerst werd meegewerkt aan de kerstkaartenverkoop van Unicef; momenteel is er een permanent aanbod van Unicefkaarten. Erg succesvol bleek de kerstpakkettenactie. Veel organisa ties kochten deze pakketten, die door de medewerkers zelf werden samengesteld. In 2006 zijn er hiervan ruim 11.000 verkocht. In de winkel ging men met de tijd mee. Naar aanleiding van een overval kwam er in 2001 een pinauto maat. In 2004 kreeg de winkel een eigen website. Terugblik Het waren andere tijden die zeventiger en tachtiger jaren. Computers, internet, social media en mobiele tele- 10 Bronnen: Archief Wereldwinkel Castricum; Regionaal Archief Alkmaar; Wit de, Aad, persoonlijk archief. Met dank aan: Nellie Borst, Suzanne Jansen, Harry Poeze, Aad de Wit en Maarten de Wit. foons waren nog geen gemeengoed. Om een duidelijke boodschap te verspreiden werden in de Wereldwinkel veel buttons, stickers en pos ters verkocht. Oud-voor zitter Maarten de Wit memoreert dat de winkel in Castricum in de jaren tachtig het kloppend hart was van de anti-kern wapenbeweging en van vredesdemonstraties. De wereldwinkel was ooit een actiecentrum en steunde veel landelijke campagnes in het kader van 'het bevorderen van mondiale bewustwording'. Na de tachtiger jaren kwam de ver koop van producten centraler te staan en deelname aan cam pagnes werd ook door de Landelijke Vereniging van Wereld winkels op een laag pitje gezet. Door de ingebruikneming van de winkel aan de C.F. Smeetslaan kwam er meer aandacht voor de winkelinrichting en organisatie. Nog steeds wordt verkoop van producten uit de Derde Wereld als middel gezien in de strijd voor rechtvaardiger handelsstructuren, verbetering van werknemersrechten en afschaffing van kinderarbeid. Daarom worden bijzondere producten aangeboden als alternatief voor het reguliere aanbod. Een actiecentrum is het niet meer maar ongewijzigd blijft, nu al 46 jaar, het uitgangspunt dat armoede bestreden kan worden met 'Fairtrade', eerlijke handel, met respect voor mens en milieu. De doelstellingen van de Wereldwinkel worden door veel mensen en instellingen ondersteund. In 1970 begon het allemaal. De pioniers van toen zijn afgehaakt en nieuwe vrijwilligers hebben het stokje over genomen, maar de idealen zijn gebleven. Jo Vissers heeft tot het einde van haar leven de winkel bezocht. Jeannette Smits Niek Kaan

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2016 | | pagina 10