We wisten niet dat de kapelaan ook in het hooi sliep...
De tweede leider, die nog wat over het Castricumse wie-
lerevenement kon vertellen, is Thijs Geerts (1932). Hij zei
het volgende: "Ik ben in de jaren 1958 tot en met I960
mee geweest en mijn taak was het rijden van de bus die
ingericht was als keukenwagen. Alle ingrediënten als
aardappels, groenten, vlees etc. waren door de midden
stand geschonken en werden opgeslagen in de spuiterij
van Theo Weda in de Torenstraat. Tijdens de tocht werden
ze vervoerd met een oude vrachtwagen van verhuisbedrijf
De Wit.
Het eerste jaar dat ik erbij was, kwam ik op de ochtend
van de tweede dag in Urk tot de ontdekking dat we de
kaas, geschonken door Bank Beentjes, waren vergeten.
Toen ben ik helemaal teruggereden naar Castricum om de
kaas op te halen.
In 1960 was ik leider van de ploeg 'Simon's rijwielhan
del'. De ploegleiders fietsten zelf niet mee, met uitzonde
ring van meester Bodewes. Hij reed altijd achteraan om
de laatste jongens in de gaten te houden. Ik kan mij herin
neren dat hij er nog wel eens een paar duwend naar de
eindstreep heeft gebracht. Voorop reed Harry Rullens op
een brommer en hield alles in de gaten met gebruikmaking
van een megafoon.
De volgende gebeurtenis zal ik ook nooit vergeten. We
overnachtten een keer bij een boer en moesten van hem in
de stal slapen. Dat deden we echter niet, want de hooiberg
leek ons veel aantrekkelijker. Ook kapelaan Van der Wel
sliep in het hooi, maar dat wisten we niet. Voordat de jon
gens onder zeil gingen, werden er verschillende moppen
getapt en 's morgens hoorden we dat de kapelaan daar ook
erg van had genoten. Hij moest er overigens als eerste uit
om de mis op het erf op te dragen en toen hij de trap uit de
hooiberg afkwam, kreeg hij van de boer de wind van voren
omdat wij niet in de stal waren gaan slapen..."
Prijzen
Naar voorbeeld van de Tour de France waren er met de
Tour de Flevo diverse prijzen te winnen. In de eerste
plaats mocht de winnaar bij de grote jongens (14 tot en
met 16 jaar) van het algemeen klassement aan het eind van
tocht de felbegeerde gele trui dragen. Deze werd, evenals
de rode trui voor de winnaar van het puntenklassement,
jaarlijks beschikbaar gesteld door kapper Quax uit de Bur
gemeester Mooijstraat. Naast de individuele prijzen werd
ook jaarlijks de beste ploeg op basis van de resultaten in
de tijdritten gehuldigd. Dit gold ook voor de ploeg die als
eerste eindigde in het sportiviteitklassement.
Verder blijkt uit de bewaard gebleven krantenknipsels dat
p
voor dp huldiffinfliaroTxd
-fou r dr Jfrrp-
op maandag SS juli 1958
ui xatil ^^tnenilaul,
fpWli b péi Iptév ptvmmrnt-m'
V
dorpstirnat Ir f.aiiricum
l>r|»| a lul.llr.J rM*él
ra. Af
De leiding van de Tour de Flevo in 1959 voor de vrachtwagen van verhuisbedrijf De Wit. Derde van rechts staat Thijs Geerts.
20