$3
TOUR DE FLEVO en
LOCOMOTIEF gaan hand In hand
van een feestelijke slotavond in zaal Roozendaal, waar de
deelnemers werden gehuldigd en de prijsuitreiking plaats
vond. Als dank en waardering ontvingen de organisato
ren een doos sigaretten... Het artikel werd afgesloten met
een dankwoord van kapelaan Van der Wel richting leiders,
begunstigers, propagandisten en de pers. Ook herinnerde
hij de jongens eraan dat zij de vrijdag daarop om 19.00 uur
bij Wim Houtenbos werden verwacht om hun shirts, petten
en ravitailleringszakjes in te leveren.
Evenals in het jaar daarvoor kreeg burgemeester Smeets
voor het vertrek van de tour in 1958 de gelegenheid om
een ten geleide te schrijven voor het Nieuwsblad. Hij
zei onder meer: "De Tour gaat een evenement worden,
dat niet alleen de naam van de gemeente meer bekend
heid gaat geven, maar dat vooral een binding onder de
inwoners onzer gemeente gaat brengenDe burgervader
betuigde zijn hartelijke dank aan allen die aan de organi
satie hadden meegewerkt en wenste alle deelnemers een
prachtige tocht, waarbij hij hoopte dat het niet nodig zou
zijn om de 'bezemwagen' in gebruik te nemen.
Het sportieve festijn kreeg in 1958 ook landelijke
bekendheid, want De Telegraaf plaatste een artikel
met een grote foto in de krant van zaterdag 19 juli.
Daar stond het volgende in: "De 'fietstocht met
een wedstrijdkarakterzal ook een pedagogische
kant hebben. Niet alleen met rijden kunnen punten
worden verzameld, er worden tevens punten gege
ven voor 'gedrag', bijvoorbeeld voor betoonde
hulpvaardigheid onderweg. De knapen hoeven
weliswaar in de rustpozen niet hun eigen boon
tjes te doppen, maar ze moeten wel corveedien
sten verrichten, bedden opmaken en borden was
sen. Stipte plichtsvervulling en kameraadschap
kunnen dus kostbare punten opleveren." En over
het zakgeld werd opgemerkt: "Voor onderweg
krijgt ieder een rijksdaalder en geen cent meer.
Niemand zal dus door extra-uitgaven zijn minder
welgestelde vriendjes jaloers kunnen maken. Een
blijk van gezond sociaal inzicht der wedstrijdlei
ding!"
Ook in de daarop volgende jaren waarin de Tour
de Flevo werd gereden, deed het Nieuwsblad uit
gebreid verslag van de voorbereiding en uitvoe
ring van de fietstocht. Zo liet de chef-kok van de
organisatie in 1959 weten dat de jongens 240 kg aardap
pelen, enorme hoeveelheden groenten, 80 liter soep, 100
ballen gehakt, 20 kg saucijsjes, 100 pond margarine, 20
pond vet, 75 liter yoghurt en 150 broden met beleg had
den verorberd. Vanaf die tijd verscheen het nieuws over de
tocht regelmatig in de rubriek 'tour-flitsen'.
Opvallend waren nog wat berichten over de start van
de tour in het Nieuwsblad van 28 juli 1961. In de eerste
plaats werd vermeld dat de acht jongens van de Locomo-
tiefploeg allen een splinternieuwe fiets van die fabriek
hadden gekregen, wat voor die tijd toch een bijzondere
sponsorbijdrage is te noemen. Daarnaast werd er gewezen
op de jaarlijkse ziekendag die in Castricum werd gehou
den. Voor de Tour de Flevo hield dat in dat er namens de
leiding en renners in de St. Gerardusschool aan 22 zieken
bloemen plus een taart werden overhandigd.
Vermeldenswaard is ook nog een artikel in het Nieuwsblad
van 1 augustus 1961, waarin staat dat alle deelnemers na
terugkomst in Castricum 'de laatste rennersmaaltijd' in
hotel Borst nuttigden.
Advertentie uit 1960.
Immers Locomotief voor sporl-
fietien en s por tli etsen voor de
Tour de Flevo. geh.compl. vanaf f 149.25
SIMONS RIJWIELHANDEL
Stationsweg 11 Tel, 2297
De ploeg van Simon Boer werd winnaar van de eerste fietstocht.
Ook tijdens het verblijf in Weesperkarspel in 1960 werd er flink gegeten.
19