Tour dj£ Flevo Om geld in te zamelen werden enveloppen verspreid. Het was natuurlijk een hele karavaan die bij elkaar moest blijven. Daarom bleef de commandowagen op de kruis punten staan en nam de bezemwagen zijn plaats over door naar voren te rijden, totdat de volledige groep voorbij was. Dat gaf natuurlijk wel eens problemen, maar die werden door het andere verkeer altijd lachend en zwaaiend naar de tour opgelost. De organisatie zat heel goed in elkaar. We beschikten zelfs over eigen briefpapier en voor allerlei zaken als ongevallen, volgauto 's, geluids-, film- en fotoap paratuur waren aparte verzekeringen afgesloten. Amerikanen uit de Tweede Wereldoorlog met op elke wagen een grote gebogen buis met een antenne erin verborgen, want het was illegaal. Op die buizen hingen allemaal vlag getjes. Gé Bouwhuis, die altijd bij mij in de bezemwagen zat, verzorgde de muziek en de radioverbinding en ik hield mij vooral bezig met het plakken van banden. Naast tourleider Wim Houtenbos zat Jan van Scheppingen in de commandowagen. Jan was bij de rijkspolitie en ging in uniform mee, zodat hij het verkeer kon regelen. Er was nog weinig verkeer, dus als de jongens op de fietspaden reden, bleven de begeleidende wagens gewoon ernaast op de weg rijden. Tijdens de eerste tocht hadden we veel pechgevallen en lekke banden. Daarom keurde ik vanaf het tweede jaar alle fietsen vooraf om onderweg zoveel mogelijk pech te voor komen. De keuringen werden bij Theo Weda in de Toren straat gedaan. Als een fiets gekeurd was, kreeg deze een loden zegel aan de lamphaak en daar waren de jongens erg zuinig op, want zonder zegel mochten ze niet meedoen. 14 (gedicht in het Nieuwsblad voor Castricum van 26 juli 1957) De Tour de Flevo Vrijdag, zesentwintig juli 's Morgens om precies 6 uur Dan vertrekt de Tour de Flevo Alle renners zijn vol vuur. Want wie zal de prijs gaan winnen Van dit mooi sportief festijn. Ja het blijft nog een verrassing, Wie de kampioen zal zijn. Dat men na de afloop zegt: "Dit was écht sportiviteit Onze jeugd ging demonstreren Hoe het moet ten allen tijd. Ook een voorbeeld voor veel oud'ren, Deze pracht-sportieve sfeer Was voor Castricum en Bakkum Wel een hele grote eer". Jongens van Stavast laat zien dus Wat een flinke boy presteert Zorg dat je vooral nog fit bent Als je hier straks wederkeert. Val dan in de trotse armen Van je Vader en je Moe, Die gaan immers vol illusies Zondag naar de finish toe. J. de Haan Poelvenstraat 3 Bakkum Op vrijdag 26 juli 1957 rond 7.00 uur werd het startsein gegeven voor de eerste Tour de Flevo. Daarna reden we zuidwaarts naar de eerste overnachting. Dagelijks wer den er tijdritten gereden, waarbij natuurlijk een beker te NET IS ESN TO UK OU KONO T€ KOMSNf voor uvoor iodoreeti r voor Kot cQ.Ti'ië TOUR Dc FLEVO echter in d ubbele betekenis - om dfl jeugd vier dagen op do ii*bs rood hot iJselrneef van da rtioc-'e natuur te lalen gereten oen daarbij finanLieel rond to komen. VOOR DIT LAATSTE PUNT POEPEN WjJ UW HULP INI Zaterdagmiddag wordt deza erwelojppe voorzien van uw bijdrage door do tour-renners bij u opgohaapd ROND UW GIFT NAAR BOVEN A F I Si£fcL7AfcRAT a BüUttHL» m McWbti MaRCMETÏÏIaaT zt m CaSTOZUW m ftLDPÖtiW tra De leiding van de tour in 1961. V.l.n.r. staand: Nic de Graaf, Theo Lute, Hans Molenaar, Jan van Scheppingen, Gé Bouwhuis, Leo Ruckert en Piet Hein van Cranenburgh; zittend: Jo Lute, Dook Lute, Theo Weda, Wim Houtenbos, kapelaan Van der Linden, Ton Settels en een medewerker van sponsor Sterovita.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2015 | | pagina 14