Tour dj£ Flevo
Om geld in te zamelen werden enveloppen verspreid.
Het was natuurlijk een hele karavaan die bij elkaar moest
blijven. Daarom bleef de commandowagen op de kruis
punten staan en nam de bezemwagen zijn plaats over door
naar voren te rijden, totdat de volledige groep voorbij was.
Dat gaf natuurlijk wel eens problemen, maar die werden
door het andere verkeer altijd lachend en zwaaiend naar
de tour opgelost. De organisatie zat heel goed in elkaar.
We beschikten zelfs over eigen briefpapier en voor allerlei
zaken als ongevallen, volgauto 's, geluids-, film- en fotoap
paratuur waren aparte verzekeringen afgesloten.
Amerikanen uit de Tweede Wereldoorlog met op elke wagen
een grote gebogen buis met een antenne erin verborgen,
want het was illegaal. Op die buizen hingen allemaal vlag
getjes. Gé Bouwhuis, die altijd bij mij in de bezemwagen
zat, verzorgde de muziek en de radioverbinding en ik hield
mij vooral bezig met het plakken van banden.
Naast tourleider Wim Houtenbos zat Jan van Scheppingen
in de commandowagen. Jan was bij de rijkspolitie en ging
in uniform mee, zodat hij het verkeer kon regelen. Er was
nog weinig verkeer, dus als de jongens op de fietspaden
reden, bleven de begeleidende wagens gewoon ernaast op
de weg rijden.
Tijdens de eerste tocht hadden we veel pechgevallen en
lekke banden. Daarom keurde ik vanaf het tweede jaar alle
fietsen vooraf om onderweg zoveel mogelijk pech te voor
komen. De keuringen werden bij Theo Weda in de Toren
straat gedaan. Als een fiets gekeurd was, kreeg deze een
loden zegel aan de lamphaak en daar waren de jongens
erg zuinig op, want zonder zegel mochten ze niet meedoen.
14
(gedicht in het Nieuwsblad voor Castricum van 26 juli 1957)
De Tour de Flevo
Vrijdag, zesentwintig juli
's Morgens om precies 6 uur
Dan vertrekt de Tour de Flevo
Alle renners zijn vol vuur.
Want wie zal de prijs gaan winnen
Van dit mooi sportief festijn.
Ja het blijft nog een verrassing,
Wie de kampioen zal zijn.
Dat men na de afloop zegt:
"Dit was écht sportiviteit
Onze jeugd ging demonstreren
Hoe het moet ten allen tijd.
Ook een voorbeeld voor veel oud'ren,
Deze pracht-sportieve sfeer
Was voor Castricum en Bakkum
Wel een hele grote eer".
Jongens van Stavast laat zien dus
Wat een flinke boy presteert
Zorg dat je vooral nog fit bent
Als je hier straks wederkeert.
Val dan in de trotse armen
Van je Vader en je Moe,
Die gaan immers vol illusies
Zondag naar de finish toe.
J. de Haan
Poelvenstraat 3
Bakkum
Op vrijdag 26 juli 1957 rond 7.00 uur werd het startsein
gegeven voor de eerste Tour de Flevo. Daarna reden we
zuidwaarts naar de eerste overnachting. Dagelijks wer
den er tijdritten gereden, waarbij natuurlijk een beker te
NET IS ESN TO UK OU KONO T€ KOMSNf
voor uvoor iodoreeti r
voor Kot cQ.Ti'ië TOUR Dc FLEVO echter in d ubbele
betekenis
- om dfl jeugd vier dagen op do ii*bs rood hot
iJselrneef van da rtioc-'e natuur te lalen gereten
oen daarbij finanLieel rond to komen.
VOOR DIT LAATSTE PUNT POEPEN WjJ UW HULP INI
Zaterdagmiddag wordt deza erwelojppe voorzien van uw bijdrage door
do tour-renners bij u opgohaapd
ROND UW GIFT NAAR BOVEN A F I
Si£fcL7AfcRAT a BüUttHL» m McWbti MaRCMETÏÏIaaT zt m CaSTOZUW m ftLDPÖtiW tra
De leiding van de tour in 1961. V.l.n.r. staand: Nic de Graaf, Theo Lute, Hans
Molenaar, Jan van Scheppingen, Gé Bouwhuis, Leo Ruckert en Piet Hein
van Cranenburgh; zittend: Jo Lute, Dook Lute, Theo Weda, Wim Houtenbos,
kapelaan Van der Linden, Ton Settels en een medewerker van sponsor
Sterovita.