Herinneringen aan de Tour de Flevo
Kapelaan Cor van der Wel was in de jaren '50
geestelijk adviseur en organisator van het paro
chiejeugdwerk en nam het initiatief om een fiets
tocht van vier dagen te houden rondom het IJs-
selmeer voor jongens in ons dorp van twaalf tot
en met zestien jaar. Gebaseerd op de historische
oorsprong van het IJsselmeer, werd de wielerronde
'Tour de Flevo' genoemd.
In 1957 ging de Tour de Flevo van start. De tocht,
gesponsord door de plaatselijke middenstand,
werd daarna nog vijf keer gereden. Ook voor meis
jes kwam er een ronde in 1961 en 1962.
Fietsen keuren en banden plakken
Voor de organisatie van de fietstochten moest heel wat werk
worden verzet. Ton Settels (1927) was een van de jeugdlei
ders en vertelde over zijn belevenissen: "Aan de eerste ronde
in 1957 namen zo'n veertigjongens deel. Een halfjaar voor
de start werden de route en overnachtingen door vier man
uitgestippeld. Het jaar daarop moesten we voor zo'n tach
tig jongens en tien leiders op zoek naar bivakplaatsen, want
een dergelijke groep kon niet worden ondergebracht in een
pension. Daarom gingen wij bij boeren langs, maar ook
instellingen als kloosters werden benaderd. We probeerden
daarbij zoveel mogelijk te variëren in routes en stopplaatsen.
Uiteraard moest er geld komen voor overnachtingen, eten
en drinken, vervoer etc. Hiervoor werd de plaatselijke
middenstand ingeschakeld, die de ploegen sponsorde.
Enkele bekende namen van de sponsors waren toen:
juwelier Plas, ijssalon Beentjes, Jan Mul kleding, garage
Geluk, Weda spuiterij, automatiek Simon Boer, groente
boer Buter en Zijlstra 's rijwielhandel. De jongens, voor
wie deelname echt een uitje was, werden dan voorzien van
een heuse wielrennerstrui met de naam van de sponsor. Ze
kregen ook een plunjezak en een ravitailleringszakje, die
allemaal door de vrouwen van de leiders werden gemaakt.
Voor de begeleiding werden er diverse auto's gecharterd.
Ze deden dienst als een commandowagen en voor het ver
voer van kookspullen, plunjezakken en eten en drinken voor
onderweg. Verder reed er een bezemwagen mee voor cala
miteiten. De commandowagen, die voorop reed, was een
DC2 Citroën van Wim Houtenbos en de (achterste) bezem
wagen een Volkswagenbusje met een geluidsinstallatie erop
voor de muziek en om het verkeer achter ons te waarschu
wen. Voor de veiligheid hadden we een radioverbinding
tussen de voorste en achterste wagen, zodat we direct kon
den stoppen als er iets verkeerd ging. Hiervoor werden twee
zogenaamde '19 Setsgebruikt. Dat waren zenders van de
De ploeg die voor de Tour de Flevo van 1957 werd gesponsord door juwelier Plas. V.l.n.r.: Kees de
Zeeuw, Hans de Vries, Kees Bakker, mevr. Plas, Lau Bakker, Sjaak Briefjes, de heer Plas, Ben Borst,
Hans Molenaar en Ton Molenaar.
Kapelaan Van
der Wel helpt
met het plakken
van een band in
1958.
13