tUMI-UMMBniin.
STREMMING VUIff
DIJKGRAAF en HEEMRADEN
vai) den GROOT-LIMMERPOL
DER maken bekend:
dat In verband met werkzaam-
beden aan de brug over de
Scbuipvaart in den Rijksweg
ALKMAAR—VELSEN, onder de
Genreen ie LIMMEN, met Ingang
van MAANDAG 22 JUNI a.s. tot
nader bericht de doorvaart naar
CASTRICUM gestremd zal zijn.
Limmen, 13 Juni 1931.
Dijkgraaf en Heemraden
voornoemd,
De Dijkgraaf,
C. PEPPING.
De Secretaris,
J. J. NIEUWENHUIJSEN.
Gedupeerde schelpenvissers
Over de aanleg van de provinciale weg (N203) en met
name de verbreding van de Limmerbrug is in de dertiger
jaren veel te doen geweest. In de Alkmaarsche Couranten
van die periode wordt hierover verslag gedaan.
In juni 1930 vergadert het bestuur van de Groot-Limmer-
polder over de wijzigingen, waarbij het bovendek van de
brug onderhouden gaat worden door het Rijk. Het bestuur
verkoopt voor de wegverbreding een deel van de Schulp-
vaart aan het Rijk. De bouw van een nieuwe en bredere
brug over de Schulpvaart heeft grote consequenties: die
zou gedurende een half jaar voor de scheepvaart afgeslo
ten zijn.
Zowel het polderbestuur als de gemeente Castricum zijn
geen voorstander van de afsluiting en vragen Rijkswater
staat de klus in drie maanden te klaren. Dit is echter tech
nisch niet mogelijk. De beste tijd om af te sluiten zou zijn
van mei tot november. De gedupeerde schelpenvissers
en vijf schippers zullen niet schadeloos gesteld worden.
In de jaarvergadering van de R.K.-kiesvereniging wordt
een motie aangenomen om met kracht bij de betrokken
instanties aan te dringen op het toekennen van een scha
devergoeding, is het niet op rechtsgrond dan wel op bil-
lijkheidsgrond. De afsluiting wordt een feit.
Vissen
Het bestuur van de Groot-Limmerpolder verkoopt in 1936
aan de Staat een deel van de Schulpvaart ter grootte van
6,8 hectare onder voorwaarde dat het deel bij de Voort
openbaar 'vischwater' blijft. In 1939 heeft het Polder
bestuur de gehele polder verhuurd aan de 'Hengelaars-
vereeniging Castricum en Omstreken'. Ook is uitbreiding
van het viswater welkom, omdat de Schulpvaart door aan
leg van de primaire weg (van Limmen naar Bakkum) veel
te druk is geworden om rustig te vissen.
Natuur
In 2010 worden er weer plannen gesmeed, nu van de kant
van de natuurbeheerders. Hoogheemraadschap Noord
Hollands Noorderkwartier (HNNK) zoekt naar ruim acht
hectare extra ruimte voor waterberging, om zo de overlast
door overvloedige neerslag te voorkomen. De Schulpvaart
kan een deel van de oplossing bieden. Als de vaart met een
lengte van bijna 4,5 kilometer her en der wordt verbreed,
levert dat een kwart van de extra watercapaciteit op. Men
is uit op een combinatie van natuurontwikkeling, verbe
tering van de waterkwaliteit en het opnieuw zichtbaar
maken van het oude Oer-IJ. De dienst Landelijk Gebied
is gekomen met een voorlopig ontwerpnatuurbeheerplan,
waarin 70 hectare staat ingetekend van de in totaal nog
ruim 200 te begrenzen hectare Ecologische Hoofdstruc
tuur. Landschap Noord-Holland wil schoon duinwater
langer vast houden in het gebied.
De Schulpvaart blijkt in velerlei ontwikkelingen een
belangrijke rol te spelen. Mogelijk zal de Schulpvaart
haar schoonheid en gaafheid behouden en nog eeuwen
als zilveren lint langs Bakkum, Castricum, Limmen en
Akersloot slingeren.
Rino Zonneveld
Bronnen:
Alberts. A., De Huzaren van Castricum, een geschiede
nis van de Nederlandse Republiek van 1780 tot 1800,
Amsterdam, 1973;
Alkmaarsche Courant: enkele artikelen uit de dertiger
jaren;
Ruijter de, Q., W.Jzn., Schippers van het Stet, 1974;
Topografische kaarten van rond 1900.
Met dank aan: Henk Hollenbergf en Rinus Zonneveldf
48