tUMI-UMMBniin. STREMMING VUIff DIJKGRAAF en HEEMRADEN vai) den GROOT-LIMMERPOL DER maken bekend: dat In verband met werkzaam- beden aan de brug over de Scbuipvaart in den Rijksweg ALKMAAR—VELSEN, onder de Genreen ie LIMMEN, met Ingang van MAANDAG 22 JUNI a.s. tot nader bericht de doorvaart naar CASTRICUM gestremd zal zijn. Limmen, 13 Juni 1931. Dijkgraaf en Heemraden voornoemd, De Dijkgraaf, C. PEPPING. De Secretaris, J. J. NIEUWENHUIJSEN. Gedupeerde schelpenvissers Over de aanleg van de provinciale weg (N203) en met name de verbreding van de Limmerbrug is in de dertiger jaren veel te doen geweest. In de Alkmaarsche Couranten van die periode wordt hierover verslag gedaan. In juni 1930 vergadert het bestuur van de Groot-Limmer- polder over de wijzigingen, waarbij het bovendek van de brug onderhouden gaat worden door het Rijk. Het bestuur verkoopt voor de wegverbreding een deel van de Schulp- vaart aan het Rijk. De bouw van een nieuwe en bredere brug over de Schulpvaart heeft grote consequenties: die zou gedurende een half jaar voor de scheepvaart afgeslo ten zijn. Zowel het polderbestuur als de gemeente Castricum zijn geen voorstander van de afsluiting en vragen Rijkswater staat de klus in drie maanden te klaren. Dit is echter tech nisch niet mogelijk. De beste tijd om af te sluiten zou zijn van mei tot november. De gedupeerde schelpenvissers en vijf schippers zullen niet schadeloos gesteld worden. In de jaarvergadering van de R.K.-kiesvereniging wordt een motie aangenomen om met kracht bij de betrokken instanties aan te dringen op het toekennen van een scha devergoeding, is het niet op rechtsgrond dan wel op bil- lijkheidsgrond. De afsluiting wordt een feit. Vissen Het bestuur van de Groot-Limmerpolder verkoopt in 1936 aan de Staat een deel van de Schulpvaart ter grootte van 6,8 hectare onder voorwaarde dat het deel bij de Voort openbaar 'vischwater' blijft. In 1939 heeft het Polder bestuur de gehele polder verhuurd aan de 'Hengelaars- vereeniging Castricum en Omstreken'. Ook is uitbreiding van het viswater welkom, omdat de Schulpvaart door aan leg van de primaire weg (van Limmen naar Bakkum) veel te druk is geworden om rustig te vissen. Natuur In 2010 worden er weer plannen gesmeed, nu van de kant van de natuurbeheerders. Hoogheemraadschap Noord Hollands Noorderkwartier (HNNK) zoekt naar ruim acht hectare extra ruimte voor waterberging, om zo de overlast door overvloedige neerslag te voorkomen. De Schulpvaart kan een deel van de oplossing bieden. Als de vaart met een lengte van bijna 4,5 kilometer her en der wordt verbreed, levert dat een kwart van de extra watercapaciteit op. Men is uit op een combinatie van natuurontwikkeling, verbe tering van de waterkwaliteit en het opnieuw zichtbaar maken van het oude Oer-IJ. De dienst Landelijk Gebied is gekomen met een voorlopig ontwerpnatuurbeheerplan, waarin 70 hectare staat ingetekend van de in totaal nog ruim 200 te begrenzen hectare Ecologische Hoofdstruc tuur. Landschap Noord-Holland wil schoon duinwater langer vast houden in het gebied. De Schulpvaart blijkt in velerlei ontwikkelingen een belangrijke rol te spelen. Mogelijk zal de Schulpvaart haar schoonheid en gaafheid behouden en nog eeuwen als zilveren lint langs Bakkum, Castricum, Limmen en Akersloot slingeren. Rino Zonneveld Bronnen: Alberts. A., De Huzaren van Castricum, een geschiede nis van de Nederlandse Republiek van 1780 tot 1800, Amsterdam, 1973; Alkmaarsche Courant: enkele artikelen uit de dertiger jaren; Ruijter de, Q., W.Jzn., Schippers van het Stet, 1974; Topografische kaarten van rond 1900. Met dank aan: Henk Hollenbergf en Rinus Zonneveldf 48

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2014 | | pagina 48