Wandelroute Met het instellen van de werkgroep wordt het traject van burgerparticipatie ingezet. Onder voorzitterschap van Gerard Boers, beleidsmedewerker Ruimte, komt de werkgroep op 24 juli 2007 voor het eerst bijeen. Niet het herstel van de Maer- of Korendijk lijkt de hoogste prioriteit te hebben, maar het uitbrengen van een routebeschrijving. De Maer- of Koren dijkroute wordt een wandeling van 8 km door het zuidelijke deel van de gemeente Castricum. De route voert langs de duin voet, over de dijk, door het polderland en via een rustiek dorpsgedeelte naar de dorpskom van Castricum. Op zaterdag 8 december 2007 opent wethouder Christel Portegies de wan delroute met de onthulling van een aan de dijk geplaatst informatiepaneel. De routeboekjes liggen klaar, de route wordt onthuld, maar door de regen en de diepe wielsporen is de niet-herstelde dijk nau welijks begaanbaar. Wandelliefhebbers, die het nieuws over de nieuwe wandel route in de krant hadden gelezen, waren teleurgesteld. Door de diepe met water gevulde kuilen zagen zij zich genood zaakt om rechtsomkeert te gaan. Een reactie in de krant van een teleurgestelde wandelaar: Toen ik las van de inge bruikname van de wandeling, verwachtte ik dat de weg dan toch eindelijk opgeknapt was, maar er is helemaal niets aan gedaan. Ik weet niet wie de wandeling heeft samengesteld, maar die heeft hem vast nooit gelopen." Cultuurhistorische verkenning en uitvoeringsplan Ondertussen is voorafgaand aan het voorgenomen herstel van de dijk veel verkennend onderzoek verricht. De Maer- of Korendijk was vroeger een grasdijk, dus moest het groene karakter van de dijk zoveel mogelijk behouden blijven. Omdat eigentijds agrarisch bestemmingsverkeer gebruik van de dijk moet kunnen maken, moest gezocht worden naar mogelijkhe den om de stabiliteit ervan te verbeteren. De gemeente had het bureau Beek Kooiman de opdracht verstrekt voor het uit voeren van een Cultuurhistorische verkenning en het opstellen van een herstelplan. Onder voorzitterschap van René Marce- lis, de opvolger van Gerard Boers, wordt de cultuurhistorische verkenning gepresenteerd aan de werkgroep, inmiddels aange vuld met agrariër Gerard Veldt. Daarna zet HB Adviesbureau de resultaten van de milieuonderzoeken uiteen, zoals de water bodemkwaliteit, de waterkwaliteit, de grondsamenstelling van de dijk, de bodemvervuiling en de natuurwaarden. Ook zijn er hoogte- en profielmetingen gedaan. Vervolgens wordt een 'programma van eisen' besproken. Voor het herstel van de dijk worden de volgende uitgangs punten geformuleerd: de dijk ophogen tot 0.30 m NAP; geen grond van elders aanvoeren, met uitzondering van de ondergrondverharding en zand voor het zandbed; het talud herprofileren en een kruinbreedte van mini maal 3 meter aanhouden; de dijksloot aan de Castricummerzijde waar nodig iets verbreden; met de aanleg van twee rijsporen van betonplaten het karakter van een groene dijk zoveel mogelijk handhaven; tussen de rijsporen een strook van zogenaamd gewapend gras aanbrengen als paardenpad en voor het behoud van de groene uitstraling; de vleugels van het wiel uitgraven zodat er een ruimere halve cirkel ontstaat; handhaving van het rechte dijkstuk bij het wiel in het belang van de weggebruikers, maar wel enigszins ver laagd om het beeld van de dijkdoorbraak te accentueren (idee Piet Termes). Op 14 januari 2009 komt de werkgroep voor het laatst bij een om de uitgangspunten nog eens na te lopen en materi aalkeuzes te maken. Het wordt duidelijk dat het herstel veel geld gaat kosten. Rekening houdend met een mogelijke provinciale subsidie stemt het college van burgemeester en wethouders er mee in het herstel te laten uitvoeren. Het aan bestedingstraject kan beginnen. De opdracht wordt gegund aan Aannemingsbedrijf Markus BV. Voor bijna 180.000 euro (exclusief btw) wordt de klus uitgevoerd. Daarin zijn de eerder genoemde onderzoeken en de voorbereidingskos- ten niet meegerekend. Vanaf eind november 2009 tot en met maart 2010, met onderbrekingen wegens sneeuw en vorst, hebben de werk zaamheden plaatsgevonden. Om zoveel mogelijk gemotoriseerd verkeer te weren, is besloten om de dijk, gelegen tussen de Malleweg en de Heemstederweg, aan te wijzen als rijwielpad. Wie een perceel grond heeft met een ontsluiting op de dijk, kan in aanmerking komen voor een ontheffing voor landbouwvoertuigen. Het dijkprofiel wordt hersteld. 45

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2013 | | pagina 45