Wandelroute
Met het instellen van de werkgroep wordt
het traject van burgerparticipatie ingezet.
Onder voorzitterschap van Gerard Boers,
beleidsmedewerker Ruimte, komt de
werkgroep op 24 juli 2007 voor het eerst
bijeen. Niet het herstel van de Maer- of
Korendijk lijkt de hoogste prioriteit te
hebben, maar het uitbrengen van een
routebeschrijving. De Maer- of Koren
dijkroute wordt een wandeling van 8 km
door het zuidelijke deel van de gemeente
Castricum. De route voert langs de duin
voet, over de dijk, door het polderland
en via een rustiek dorpsgedeelte naar de
dorpskom van Castricum.
Op zaterdag 8 december 2007 opent
wethouder Christel Portegies de wan
delroute met de onthulling van een aan
de dijk geplaatst informatiepaneel. De
routeboekjes liggen klaar, de route wordt
onthuld, maar door de regen en de diepe
wielsporen is de niet-herstelde dijk nau
welijks begaanbaar.
Wandelliefhebbers, die het nieuws over de nieuwe wandel
route in de krant hadden gelezen, waren teleurgesteld. Door
de diepe met water gevulde kuilen zagen zij zich genood
zaakt om rechtsomkeert te gaan. Een reactie in de krant van
een teleurgestelde wandelaar: Toen ik las van de inge
bruikname van de wandeling, verwachtte ik dat de weg dan
toch eindelijk opgeknapt was, maar er is helemaal niets aan
gedaan. Ik weet niet wie de wandeling heeft samengesteld,
maar die heeft hem vast nooit gelopen."
Cultuurhistorische verkenning en uitvoeringsplan
Ondertussen is voorafgaand aan het voorgenomen herstel
van de dijk veel verkennend onderzoek verricht. De Maer- of
Korendijk was vroeger een grasdijk, dus moest het groene
karakter van de dijk zoveel mogelijk behouden blijven. Omdat
eigentijds agrarisch bestemmingsverkeer gebruik van de dijk
moet kunnen maken, moest gezocht worden naar mogelijkhe
den om de stabiliteit ervan te verbeteren. De gemeente had het
bureau Beek Kooiman de opdracht verstrekt voor het uit
voeren van een Cultuurhistorische verkenning en het opstellen
van een herstelplan. Onder voorzitterschap van René Marce-
lis, de opvolger van Gerard Boers, wordt de cultuurhistorische
verkenning gepresenteerd aan de werkgroep, inmiddels aange
vuld met agrariër Gerard Veldt. Daarna zet HB Adviesbureau
de resultaten van de milieuonderzoeken uiteen, zoals de water
bodemkwaliteit, de waterkwaliteit, de grondsamenstelling van
de dijk, de bodemvervuiling en de natuurwaarden. Ook zijn
er hoogte- en profielmetingen gedaan. Vervolgens wordt een
'programma van eisen' besproken.
Voor het herstel van de dijk worden de volgende uitgangs
punten geformuleerd:
de dijk ophogen tot 0.30 m NAP;
geen grond van elders aanvoeren, met uitzondering van
de ondergrondverharding en zand voor het zandbed;
het talud herprofileren en een kruinbreedte van mini
maal 3 meter aanhouden;
de dijksloot aan de Castricummerzijde waar nodig iets
verbreden;
met de aanleg van twee rijsporen van betonplaten het
karakter van een groene dijk zoveel mogelijk handhaven;
tussen de rijsporen een strook van zogenaamd gewapend
gras aanbrengen als paardenpad en voor het behoud van
de groene uitstraling;
de vleugels van het wiel uitgraven zodat er een ruimere
halve cirkel ontstaat;
handhaving van het rechte dijkstuk bij het wiel in het
belang van de weggebruikers, maar wel enigszins ver
laagd om het beeld van de dijkdoorbraak te accentueren
(idee Piet Termes).
Op 14 januari 2009 komt de werkgroep voor het laatst bij
een om de uitgangspunten nog eens na te lopen en materi
aalkeuzes te maken. Het wordt duidelijk dat het herstel veel
geld gaat kosten. Rekening houdend met een mogelijke
provinciale subsidie stemt het college van burgemeester en
wethouders er mee in het herstel te laten uitvoeren. Het aan
bestedingstraject kan beginnen. De opdracht wordt gegund
aan Aannemingsbedrijf Markus BV. Voor bijna 180.000
euro (exclusief btw) wordt de klus uitgevoerd. Daarin zijn
de eerder genoemde onderzoeken en de voorbereidingskos-
ten niet meegerekend.
Vanaf eind november 2009 tot en met maart 2010, met
onderbrekingen wegens sneeuw en vorst, hebben de werk
zaamheden plaatsgevonden.
Om zoveel mogelijk gemotoriseerd verkeer te weren, is
besloten om de dijk, gelegen tussen de Malleweg en de
Heemstederweg, aan te wijzen als rijwielpad. Wie een perceel
grond heeft met een ontsluiting op de dijk, kan in aanmerking
komen voor een ontheffing voor landbouwvoertuigen.
Het dijkprofiel wordt hersteld.
45