Nadat de lokale dijken hun functie als pri
maire waterkeringen hadden verloren, zal
het onderhoud meer gericht zijn geweest
op de wegfonctie dan op de waterkerende
functie. De dijkdoorbraak in de Maer- of
Korendijk kan inderdaad na de aanleg van de
Sint-Aagtendijk plaatsgevonden hebben. De
doorbraakplas is in de loop van de 20e eeuw
gebruikt als vuilstortplaats en op die plek is
de dijkweg naderhand weer rechtgetrokken.
Groeiende bezorgdheid
Eens was de Korendijk een mooie groene
dijk waarover af en toe een paard en wagen
met hooi ging. Door de druk van het tegen
woordige landbouwverkeer werd het dijkli-
chaam steeds verder in de dijksloten weg
gedrukt en vertoonde de kruin diepe wiel
sporen waarin het regenwater bleef staan.
Die situatie leidde in 1999 tot een treurdicht
in de lokale krant, waarin de bezorgdheid over de toe
stand van de dijk werd verwoord.
Verdriet om de Korendijk
Langs het Krengenbos
en dwars door het lage veld
verbind je al eeuwen de duinzoom
met de hoogte van Heemstee.
Wie kent je betekenis nog,
als beschermer van grazige weiden
in Castricum's polderland.
Je keerde het water
dat via geulen vanuit de Wijkermeer,
door de stuwende wind,
tot aan je dijkvoet werd gebracht.
Eens verhief je je groene rug
boven de weilanden uit
en lag je als een sieraad in het land,
omzoomd met twee verzonken glinsterende linten.
Maar nu wordt je kruin steeds breder,
gegroefd met diepe wielsporen
waar het regenwater in blijft staan.
De sloten die je omringen worden steeds smaller
en onder het geweld
van zwaar landbouwverkeer
zak je er langzaam in weg.
Is er iemand die zich erom bekommert
dat jouw schoonheid vergaat?
Is er iemand met jouw lot begaan?
Ernst Mooij (1999)
In juli 2000 brengt ondergetekende zijn bezorgdheid over de
toestand van de dijk in een brief onder de aandacht van het
college van burgemeester en wethouders. Hierop volgt een
ontvangstbevestiging en daar blijft het bij. Begin september
verschijnt er een berichtje in de lokale krant met de vol
gende mededeling: 'Een aantal wegen en bermen zijn onder
beheer en in eigendom van de gemeente gebracht door de
wet herverdeling wegen en ruilverkaveling. De Korendijk
als belangrijk historisch element in het landschap vraagt in
dit verband bijzondere aandacht. Het college wil onderzoe
ken op welke wijze deze dijk beter toegankelijk kan worden
gemaakt voor wandelaars en eventueel fietsers.'
Het traject naar een gedeeltelijk herstel
Ondanks de noodkreet en het feit dat op de cultuurhisto
rische waardenkaart van de provincie Noord-Holland aan
de dijk een zeer hoge cultuurhistorische waarde wordt toe
gekend, wordt er bij verschillende instanties geen gehoor
gevonden en gebeurt er niets. In april 2003 is de Stichting
tot behoud van de natuurlijke en cultuurhistorische waar
den in de Alkmaardermeeromgeving (kortweg de 'stich
ting met de lange naam') zich met de dijk gaan bemoeien.
In een schrijven vraagt de stichting aan het college van
burgemeester en wethouders de nodige stappen te nemen
om tot herstel van de dijk te komen en deze begaanbaar te
maken voor recreatief medegebruik. In juni deelt het col
lege mee dat een plan van aanpak opgesteld gaat worden
voor het behoud en beheer van de dijk.
Vanuit natuurbeherende organisaties komt een plan om
van de dijk en het doorbraakgat een stapsteen te maken in
de ecologische verbindingszone ten zuiden van Castricum.
Een ecologische verbindingszone biedt dieren ruimte om
zich te kunnen verplaatsen, soortgenoten te ontmoeten en
te overleven. Het Hoogheemraadschap Hollands Noorder
kwartier werkt een plan uit, waarbij het gaat om het herstel
van de ecologische waarden in samenhang met de cultuur
historische waarden en mogelijkheden voor waterberging.
De provincie wil 22% van de kosten bijdragen.
Het gehavende dijklichaam.
43