Nadat de lokale dijken hun functie als pri maire waterkeringen hadden verloren, zal het onderhoud meer gericht zijn geweest op de wegfonctie dan op de waterkerende functie. De dijkdoorbraak in de Maer- of Korendijk kan inderdaad na de aanleg van de Sint-Aagtendijk plaatsgevonden hebben. De doorbraakplas is in de loop van de 20e eeuw gebruikt als vuilstortplaats en op die plek is de dijkweg naderhand weer rechtgetrokken. Groeiende bezorgdheid Eens was de Korendijk een mooie groene dijk waarover af en toe een paard en wagen met hooi ging. Door de druk van het tegen woordige landbouwverkeer werd het dijkli- chaam steeds verder in de dijksloten weg gedrukt en vertoonde de kruin diepe wiel sporen waarin het regenwater bleef staan. Die situatie leidde in 1999 tot een treurdicht in de lokale krant, waarin de bezorgdheid over de toe stand van de dijk werd verwoord. Verdriet om de Korendijk Langs het Krengenbos en dwars door het lage veld verbind je al eeuwen de duinzoom met de hoogte van Heemstee. Wie kent je betekenis nog, als beschermer van grazige weiden in Castricum's polderland. Je keerde het water dat via geulen vanuit de Wijkermeer, door de stuwende wind, tot aan je dijkvoet werd gebracht. Eens verhief je je groene rug boven de weilanden uit en lag je als een sieraad in het land, omzoomd met twee verzonken glinsterende linten. Maar nu wordt je kruin steeds breder, gegroefd met diepe wielsporen waar het regenwater in blijft staan. De sloten die je omringen worden steeds smaller en onder het geweld van zwaar landbouwverkeer zak je er langzaam in weg. Is er iemand die zich erom bekommert dat jouw schoonheid vergaat? Is er iemand met jouw lot begaan? Ernst Mooij (1999) In juli 2000 brengt ondergetekende zijn bezorgdheid over de toestand van de dijk in een brief onder de aandacht van het college van burgemeester en wethouders. Hierop volgt een ontvangstbevestiging en daar blijft het bij. Begin september verschijnt er een berichtje in de lokale krant met de vol gende mededeling: 'Een aantal wegen en bermen zijn onder beheer en in eigendom van de gemeente gebracht door de wet herverdeling wegen en ruilverkaveling. De Korendijk als belangrijk historisch element in het landschap vraagt in dit verband bijzondere aandacht. Het college wil onderzoe ken op welke wijze deze dijk beter toegankelijk kan worden gemaakt voor wandelaars en eventueel fietsers.' Het traject naar een gedeeltelijk herstel Ondanks de noodkreet en het feit dat op de cultuurhisto rische waardenkaart van de provincie Noord-Holland aan de dijk een zeer hoge cultuurhistorische waarde wordt toe gekend, wordt er bij verschillende instanties geen gehoor gevonden en gebeurt er niets. In april 2003 is de Stichting tot behoud van de natuurlijke en cultuurhistorische waar den in de Alkmaardermeeromgeving (kortweg de 'stich ting met de lange naam') zich met de dijk gaan bemoeien. In een schrijven vraagt de stichting aan het college van burgemeester en wethouders de nodige stappen te nemen om tot herstel van de dijk te komen en deze begaanbaar te maken voor recreatief medegebruik. In juni deelt het col lege mee dat een plan van aanpak opgesteld gaat worden voor het behoud en beheer van de dijk. Vanuit natuurbeherende organisaties komt een plan om van de dijk en het doorbraakgat een stapsteen te maken in de ecologische verbindingszone ten zuiden van Castricum. Een ecologische verbindingszone biedt dieren ruimte om zich te kunnen verplaatsen, soortgenoten te ontmoeten en te overleven. Het Hoogheemraadschap Hollands Noorder kwartier werkt een plan uit, waarbij het gaat om het herstel van de ecologische waarden in samenhang met de cultuur historische waarden en mogelijkheden voor waterberging. De provincie wil 22% van de kosten bijdragen. Het gehavende dijklichaam. 43

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2013 | | pagina 43