Samen-Op-Weg Tijdens Pinksteren 1961 roepen achttien gereformeerde en hervormde predikanten op om tot eenheid te komen, het begin van het Samen-Op-Wegproces (SOW), dat in 2004 zou eindigen. In aansluiting daarop overleggen beide Castricumse kerken over mogelijkheden van samenwerking. Zij besluiten tot geza menlijke viering van de hervormingsdag en van de kerstnacht. Die samenwerking was vroeger geheel afwezig. Toen de kerk van Beverwijk in 1924 overwoog een hulpprediker aan te trekken, verzochten de Castricummers die voor Castricum in te zetten vanwege onder meer de positie van die hervormden, die in hun kerk geen bevrediging vinden voor hun geestelijke behoeften naar de begeerten van hun hart Van contacten tussen gereformeerd en hervormd is in de eerste helft van de vorige eeuw geen sprake, niet in Cas- tricum, ook elders niet15). Wel was er enig contact met de Hervormde Evangelisatievereniging. Van bewuste toenadering tot elkaars gemeenten is pas sprake na het begin van de jaren zestig, toen het SOW- proces op gang kwam. Sindsdien werden de contacten tus sen beide kerken steeds steviger. Begin 1964 beoogt een gezamenlijke kerkenraadscommis sie gesprekskringen en zangdiensten te organiseren. Als deze onderwerpen op een ledenvergadering aan de orde worden gesteld, wordt de vrees uitgesproken dat dit leidt tot eenwording met de Hervormde Kerk. De kerkenraad antwoordt daarop dat de besprekingen met de Hervormde Kerk alleen bedoeld zijn om elkaar beter te leren kennen en dat daarbij 'voorop staat dat aan de waarheidsvraag niet getornd zal worden.' Het handhaven van de ware leer was sinds haar ontstaan de eerste prioriteit van de Gerefor meerde Kerken in Nederland. Het is niet gebruikelijk dat de kerk zich over politieke kwes ties uitspreekt. Dat de gezamenlijke kerkenraad dat wel doet in 1986 benadrukt haar dringend beroep op de Tweede Kamerfracties om de zorg van de zwakken in de samenle ving ernstig te nemen, gezien de voorgenomen herziening van het zorgstelsel. Gezamenlijke vergaderingen zijn er ook over godsdienstonderwijs op openbare scholen, over Duin en Bosch, over het jeugdwerk van dominee Westmaas. Op weg naar fusie De kerkenraad constateert dat het Samen-op-Weg- proces stokt. Op het uitvoerend vlak wordt door veel werkgroepen intensief samengewerkt, maar niet op beleidsniveau. Tussen de kerkenraden is er soms sprake van gebrekkige communicatie die tot misverstanden en irritaties leidt. In 1992 gaan zij daarom over tot een hechtere vorm van samenwerking, aangeduid met de 'Verenigde Kerkenraad'. De VKR komt in de plaats van ongeveer de helft van het aantal jaarlijkse vergade ringen van de kerkenraden. De VKR bestaat intussen uit twee niet geïntegreerde helften. Er zijn verschillen in cultuur, in kerkelijke gebruiken en tussen personen onderling. Verschillen die spanningen veroorzaken en uiteindelijk uitlopen op het opschorten van de VKR-vergaderingen. In 1995 viert de Maranathakerk zijn veertigjarig jubi leum. Daar wordt werk van gemaakt. Zo worden de ban ken vervangen door stoelen en werkt Wim van Doorn met anderen aan het Jubileumboek '40 Jaar Maranatha kerk'. Het boek wordt op de feestdag van zaterdag 16 december gepresenteerd. Een orgelconcert door Bram Kuperus en een optreden van het jongerenkoor 'Con nection' verhogen het feestgevoel. Al vergaderen de kerkenraden dan weer apart, de dage lijkse besturen houden de gezamenlijkheid in het oog via de stevig in stand gebleven samenwerkende werkgroepen. In de zomer van 1997 verschijnt de Samen-op-Wegwijzer en brengt een gemeentevergadering nieuwe initiatieven voort: Taizé-diensten, Open Kerk en Sacred Dance. In januari 2000 geven de pastores Bert Appers (gerefor meerd), Theo Haitjema (hervormd) en Gerard Huisman (rooms-katholiek) in discussie met een volle Marana- thakerk hun visie op de opgave voor de Castricumse kerken in de komende 10 jaar. Het oudste aandachtsgebied van de diaconie is 'stille hulp' aan kerkleden die het sociaal en/of financieel niet meer kunnen bolwerken. Vanaf de jaren zeventig was tussen de beide diaconieën een steeds steviger samen werking ontstaan en van daaruit later ook met de paro chies en de burgerlijke gemeente. Na de vorming van de nieuwe gemeente Castricum worden de per dorp uiteenlopende samenwerkingsvor men tussen de kerken en de plaatselijke gemeente op elkaar afgestemd en besluiten de protestantse diaco nieën en de parochiële caritatieve instellingen in 2003 tot de oprichting van de Stichting Noodfonds Gemeente Castricum. Doel ervan is om daarmee daadwerkelijk 26 Dominee Bert Appers.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2013 | | pagina 26