Tarieven voor Personenvervoer. 10 15 10 20 15 10 25 20 15 10 30 25 20 15 10 35 30 25 20 20 10 40 35 30 25 25 20 10 45 40 35 30 30 25 20 10 50 45 40 35 35 30 25 20 10 Tarievenlijst uit 1919 van de NZHTM voor het personenvervoer op het stoomtreintraject Haarlem-Alkmaar. geweld van stoomstoten uit de pijp. Ik verzuim dan ook nooit dit schouwspel bewonderend waar te nemen vanuit de voortuin. De tram kondigt zijn nadering aan door sig- 40 De stoomtram in Castricum in 1907 ter hoogte van de toenmalige wagenmakerij van Willem Koopman, later zaadhandel Piet Kuijs en nu 't Eethuysje. nalen op de stoomfluit en soms ook door de luide klanken van de bel die zich op het dak van het huisje be vindt. De machinist vertoont zich dan voor het zijraam, zijn goedmoedige hoofd gedekt door een lederen pet. Wij raken aan elkaar gewend en hij groet mij met een licht handgebaar en ik wuif hem toe, bevangen door gevoelens van diepe bewondering Wat betreft het verdere circuit van de stoomtram in Castricum waren op enkele plaatsen de rails verdubbeld om trams uit beide richtingen gele genheid te geven elkaar te passeren en ook goederenwa gons te parkeren. Op de halteplaats in het dorpscentrum nam de tram de tijd om de wachtende reizigers in de omliggende cafés gele genheid te bieden hun consumpties af te rekenen en er wordt beweerd dat ook het trampersoneel nog wel eens een borreltje tot zich nam. Volgens een dienstregeling uit 1899 deed de tram over het traject Haarlem-Alkmaar, dat 30 km lang was, 2 uur en 15 minuten en stopte in Castricum uit beide richtingen acht keer. Ook als men de tussenliggende halteplaatsen in aanmerking neemt (Schoten, Santpoort, Velsen, Be verwijk, Noorddorp, Castricum, Limmen en Heiloo) kan men niet spreken van een snel vervoer. Het ging inderdaad min of meer 'stapvoets', omdat naar verluidt de locomo tieven niet tot grote prestaties in staat waren en het baan vak niet berekend was op snel rijden. Volgens de over levering maakte de tram bovendien buiten de genoemde halteplaatsen nog wel eens een tussenstop voor passagiers die dichter bij huis afgezet wilden worden (uiteraard met een fooitje voor het personeel). Het centrum van Heems kerk, hoewel in dienstregelingen genoemd vanwege aan sluitend busvervoer, was niet rechtstreeks op de spoorlijn aangesloten en ijverde lang voor een aansluiting, waarvan het overigens niet is gekomen. Binnen die gemeente was de halteplaats gelegen aan de Rijksstraatweg in de buurt schap Noorddorp. Het normale tarief, zoals blijkt uit een tabel uit 1919, was een centenkwestie, maar dat kon uiteraard oplopen als men veelvuldig van de tram gebruik maakte. Ongelukken Wat de veiligheid betreft kan men zich afvragen of aan de door het gemeentebestuur gestelde voorwaarden de hand werd gehouden, want reeds in 1900 beklaagde raadslid Schuijt zich over het te hard rijden van de tram door het dorp. In hoeverre dat met een te hoge snelheid te maken had, weten we niet, maar er werden in de loop der tijd inderdaad Castricummers het slachtoffer van de stoom- Lijn HAARLEM ALKMAAR. (Ingevoerd 1 Augustus 1919.) Gewone biljetten, geldig voor één rit. Haarlem (Soendaplein) Schoten (Tol) Santpoort Yelsen Be.erwijk Noorddorp Castrleum Llmraen Hei De vrachtprijzen zyn aangegeven in centen. Op verlangen is het plaatsbiljet te vertoonen; bij gebreke daarvan moet de vracht opnieuw betaald worden. Op verlangen van den Controleur is een plaatsbiljet by het verlaten van het tramrytuig af te geven. Plaatsbiljetten zijn in tegenwoordigheid van den reiziger uit te scheuren. Tienrittenkaarten, geldig voor het baanvak: HeiloAlkmaar0.75 Haarlem (den Hout)Santpoort of1 1 50 LimtuenAlkmaar Haarlem (den Hout)Velsen off 2 CastricumAlkmaarS Haarlem (den Hout)Beverwyk2.50 CSSüS?*)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2012 | | pagina 42