Tarieven voor Personenvervoer.
10
15
10
20
15
10
25
20
15
10
30
25
20
15
10
35
30
25
20
20
10
40
35
30
25
25
20
10
45
40
35
30
30
25
20
10
50
45
40
35
35
30
25
20
10
Tarievenlijst uit 1919 van de NZHTM voor het personenvervoer op het
stoomtreintraject Haarlem-Alkmaar.
geweld van stoomstoten uit de pijp. Ik verzuim dan ook
nooit dit schouwspel bewonderend waar te nemen vanuit
de voortuin. De tram kondigt zijn nadering aan door sig-
40
De stoomtram in Castricum in 1907 ter
hoogte van de toenmalige wagenmakerij van
Willem Koopman, later zaadhandel Piet
Kuijs en nu 't Eethuysje.
nalen op de stoomfluit en soms ook
door de luide klanken van de bel die
zich op het dak van het huisje be
vindt. De machinist vertoont zich dan
voor het zijraam, zijn goedmoedige
hoofd gedekt door een lederen pet.
Wij raken aan elkaar gewend en hij
groet mij met een licht handgebaar
en ik wuif hem toe, bevangen door
gevoelens van diepe bewondering
Wat betreft het verdere circuit van
de stoomtram in Castricum waren op
enkele plaatsen de rails verdubbeld
om trams uit beide richtingen gele
genheid te geven elkaar te passeren en ook goederenwa
gons te parkeren.
Op de halteplaats in het dorpscentrum nam de tram de tijd
om de wachtende reizigers in de omliggende cafés gele
genheid te bieden hun consumpties af te rekenen en er
wordt beweerd dat ook het trampersoneel nog wel eens
een borreltje tot zich nam.
Volgens een dienstregeling uit 1899 deed de tram over
het traject Haarlem-Alkmaar, dat 30 km lang was, 2 uur
en 15 minuten en stopte in Castricum uit beide richtingen
acht keer. Ook als men de tussenliggende halteplaatsen
in aanmerking neemt (Schoten, Santpoort, Velsen, Be
verwijk, Noorddorp, Castricum, Limmen en Heiloo) kan
men niet spreken van een snel vervoer. Het ging inderdaad
min of meer 'stapvoets', omdat naar verluidt de locomo
tieven niet tot grote prestaties in staat waren en het baan
vak niet berekend was op snel rijden. Volgens de over
levering maakte de tram bovendien buiten de genoemde
halteplaatsen nog wel eens een tussenstop voor passagiers
die dichter bij huis afgezet wilden worden (uiteraard met
een fooitje voor het personeel). Het centrum van Heems
kerk, hoewel in dienstregelingen genoemd vanwege aan
sluitend busvervoer, was niet rechtstreeks op de spoorlijn
aangesloten en ijverde lang voor een aansluiting, waarvan
het overigens niet is gekomen. Binnen die gemeente was
de halteplaats gelegen aan de Rijksstraatweg in de buurt
schap Noorddorp.
Het normale tarief, zoals blijkt uit een tabel uit 1919, was
een centenkwestie, maar dat kon uiteraard oplopen als
men veelvuldig van de tram gebruik maakte.
Ongelukken
Wat de veiligheid betreft kan men zich afvragen of aan de
door het gemeentebestuur gestelde voorwaarden de hand
werd gehouden, want reeds in 1900 beklaagde raadslid
Schuijt zich over het te hard rijden van de tram door het
dorp. In hoeverre dat met een te hoge snelheid te maken
had, weten we niet, maar er werden in de loop der tijd
inderdaad Castricummers het slachtoffer van de stoom-
Lijn HAARLEM ALKMAAR.
(Ingevoerd 1 Augustus 1919.)
Gewone biljetten, geldig voor één rit.
Haarlem (Soendaplein)
Schoten (Tol)
Santpoort
Yelsen
Be.erwijk
Noorddorp
Castrleum
Llmraen
Hei
De vrachtprijzen zyn aangegeven in centen.
Op verlangen is het plaatsbiljet te vertoonen; bij gebreke daarvan moet
de vracht opnieuw betaald worden.
Op verlangen van den Controleur is een plaatsbiljet by het verlaten van
het tramrytuig af te geven.
Plaatsbiljetten zijn in tegenwoordigheid van den reiziger uit te scheuren.
Tienrittenkaarten, geldig voor het baanvak:
HeiloAlkmaar0.75
Haarlem (den Hout)Santpoort of1 1 50
LimtuenAlkmaar
Haarlem (den Hout)Velsen off 2
CastricumAlkmaarS
Haarlem (den Hout)Beverwyk2.50 CSSüS?*)