Stoomtram-Spel Hjuirlem-Mikmaar De stoomtram in 1901 op zijn halteplaats in het dorpscentrum. uitdrukkelijke toestemming van de treindienstleider worden geopend. Dan kwam de derailleerwissel in de stand rechtdoor en kon de tram zon der ongelukken de kruising passeren. Na de kruising liep het spoor aan de oostkant van de weg dicht langs de voortuinen van de huizen. Die werden overigens merendeels na de komst van de tram gebouwd, zo dat de bewoners wisten wat hen te wachten stond. We hebben wat dit betreft nog een getuige in de persoon van mr. Tom Stuyt (1918), zoon van notaris Stuyt, destijds gevestigd in de nog bestaan de villa, Dorpsstraat 1, dichtbij de spoorwegovergang. Vroeger liep er een sloot langs de weg en kon je vanuit het huis de straat bereiken via een houten brug. De kinderen van de notaris kregen een absoluut verbod om op die brug te komen zonder be geleiding van ouders of personeel, want de stoomtram liep vlak langs de brug. Tom Stuyt schreef over zijn kinder jaren: "Reeds bij de eerste aanblik van dit vervoermiddel werd ik ten diepste geroerd en besefte ik dat wij hier te maken hadden met een van de wonderen van de moderne techniek: een stoommachine die als het ware verborgen is in een klein huisje op wielen. Op het dak staat een schoor steen en aan de achterzijde bevindt zich een van ramen voorziene ruimte waar de bemanning werkzaam is, de stoker en de machinist. Ik heb al spoedig begrepen dat hier van een imposant schouwspel sprake is, vooral als de tram, zojuist vertrok ken van de halteplaats op enkele honderden meters verwijderd van ons huis, op snelheid tracht te ko men, hetgeen gepaard gaat met veel Het Stoomtramspel Haarlem-Alkmaar dat rond 1900 werd uitgebracht en waarop de deelnemers werden geattendeerd op attracties en bezienswaardigheden langs het traject. Rechtsonder een detail met de afbeel ding van café De Vriendschap. Logement „de Rustende Jager

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2012 | | pagina 41